مالاریا چگونه وارد بدن می شود؟

بیماری مالاریا به واسطه یک انگل به بدن انسان وارد می شود ولی یکی از نکات مهم این است که این انگل چگونه سیستم دفاعی بدن را دور زده و بدون اینکه شناسایی گردد به بدن وارد می شود؟ دانشمندان با بررسی های خود به پاسخی علمی برای این امر دست پیدا کرده اند.

در تحقیقاتی که در مدرسه بهداشت عمومی بلومبرگ (وابسته به دانشگاه جان هاپکینگز) انجام شده است مشخص شده است که یک نوع از پروتئین سلولی در این انتقال نقشی کلیدی را ایفا می کند. این پروتئین که CD68 نام دارد، انگل مالاریا را درون خود جای خواهد داد و پس از آن بدون اینکه سیستم ایمنی بدن متوجه حضور نسخه بسیار ریز این انگل شود، به سوی کبد فرد مبتلا شده حرکت خواهد کرد.

پس از ورود این پروتئین به کبد، انگل مالاریا از آن خارج شده و به تعدادی بیش از ده هزار عدد، تکثیر می شود و پس از این مرحله، با کمک سیستم گردش خون در بدن، در تمامی سیستم حیاتی بیمار منتشر خواهد شد. شایان ذکر است که سلول حاوی این پروتئین نیز سلول کاپفر نام دارد (Kupffer). انگل مالاریا نیز با نام علمی پلاسمودیوم فالسیپاروم (Plasmodium falciparum) شناخته می شود.

در این تحقیقات مشخص شده است که موش هایی که با کمبود CD68 روبرو هستند، به میزان 70 درصد کمتر از موش های دیگر با حضور انگل در کبد خود دست و پنجه نرم می کنند.

این مقاله در قالب یک مقاله علمی در نشریه بین المللی داروهای آزمایشی (Experimental Medicine) به چاپ رسیده است. نویسنده مقاله این تحقیق درباره این موضوع و اهمیت پرداخت به آن می گوید: «میزان کاهش مشاهده شده به اندازه ای کافی بوده است تا بتواند میزان ابتلا در سطح خون (و در نتیجه بیماری) را کاهش بدهد. CD68 ممکن است یک مقصد دارویی جدید برای مبارزه با مالاریا را معرفی کند.»

شایان ذکر است که علیرغم تمامی اقدامات انجام شده، هنوز مالاریا در طول یک سال بسیاری از افراد را قربانی می سازد. بر اساس آمار به دست آمده، در هر سال تعداد 200 میلیون نفر در سراسر جهان به مالاریا مبتلا می شوند و سالانه تعداد 500 هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا