استفاده از کرم برای درک علت کم شدن عضلات در فضا

زندگی در ایستگاه بین المللی فضایی می تواند به زودی شاهد آزمایش هایی باشد که مسیر انسان برای سفرهای طولانی مدت در فضا را هموار می سازد. به زودی سازمان ناسا اقدام به ارسال هزاران کرم به این ایستگاه خواهد کرد. البته این کرم ها از نوع میکروسکوپی خواهند بود و به این ایستگاه فرستاده می شوند تا برای آزمایش بر روی حجم عضلات در فضا مورد استفاده قرار بگیرند.

 تیموتی اتریج (Timothy Etheridge) به عنوان یکی از متخصصان فعال در دانشگاه اکستر برای مدت ها به بررسی پدیده از دست رفتن عضلات در فضا پرداخته است. او در این باره می گوید: «از آنجایی که آژانس های جهانی در حال برنامه ریزی برای مأموریت های فضایی بلند پروازانه و طولانی تر هستند، پدیده از دست رفتن 40 درصد از حجم عضلات پس از حضور در ایستگاه بین المللی فضایی به مدت 180 روز، می تواند یک چالش بسیار بزرگ محسوب شود.»

البته نتایج این تحقیقات علاوه بر فضانوردان برای افراد حاضر در زمین نیز مفید خواهد بود و می توان از این نتایج برای بیمارانی که به بیماری های تحلیل عضلانی (muscular dystrophy) و دیابت مبتلا هستند نیز استفاده کرد.

شایان ذکر است که این کرم ها که با چشم غیرمسلح قابل رؤیت نیستند در بسته هایی از غذای مایع قرار گرفته و به سوی ایستگاه فضایی فرستاده می شوند. این موجودات برای مدت زمان 5 و نیم روز در وضعیت عادی حیاتی به سر خواهند برد و پس از آن توسط فضانوردان یخ زده شده و برای مطالعه وضعیت عضلانی به زمین بازگردانده خواهند شد.

این پروژه تحقیقاتی در سال 2017 آغاز خواهد شد و تا سال 2020 به طول خواهد انجامید. یکی از مواردی که از دست رفتن عضلات را در بدن بسیار خطرناک می سازد این است که عضلات نقشی کلیدی در متابولیسم بدن دارند و به همین جهت نیز کاهش آنها می تواند موجب ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع 2  و حتی چاقی منتهی شود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا