درمان «انحراف شست پا» با روش ابداعی محققان کشور

مهدیه احمدی فر، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در بیماری هالوکس والگوس که خصوصا در میان خانم‌ها شایع است، استخوانی در کنار انگشت شست پا ایجاد می‌شود که باعث درد و عفونت شده و گاهی بیمار در اثر شدید شدن انحراف انگشت، ناچار به انجام عمل جراحی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دمپایی اسپلینت (splint) طراحی شده در دانشگاه علوم پزشکی لرستان بر روی دو گروه آزمایش و شاهد مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: گروه 30 نفره آزمایشی از این دمپایی و گروه 30 نفره شاهد از پدهای لا انگشتی برای درمان بیماری هالوکس والگوس به مدت یک سال استفاده کردند. طی این یک سال از وضعیت پای این افراد تصویربرداری شد و در نهایت این تصاویر با استفاده از نرم‌افزارهایی مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفتند و نتایج نشان داد که گروهی که از دمپایی تولید شده استفاده کردند، به میزان 25 درصد و افرادی که از پد لا انگشتی استفاده کرده‌اند به میزان پنج درصد بهبود یافته‌اند.

احمدی فر با بیان اینکه عارضه انحراف شست پا زمینه وراثتی دارد، خاطرنشان کرد: این بیماری به مرور زمان و با افزایش سن شدیدتر می‌شود؛ از این رو این دمپایی به عنوان روشی برای پیشگیری از این بیماری نیز محسوب می‌شود.

مجری طرح با بیان اینکه نتایج این تحقیقات در مجلات ISI نمایه سازی شده است، تصریح کرد: این اختراع از سوی بنیاد ملی نخبگان و دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان و گروهی از پزشکان و متخصصان ارتوپدی و تجهیزات پزشکی تائید شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا