اعلام جزئیات برنامه اکتشاف بین سیاره ای چین

سینا پرس : یکی از کارشناسان ارشد علوم فضائی در روسیه پیش بینی کرد که دولت چین در صورت اجرای تنها یک بخش از برنامه های بلند مدت و جاه طلبانه اکتشافات فضائی خود ، قادر خواهد بود تا سال 2020 میلادی بیشترین تعداد عملیات های اکتشاف فضائی بین سیاره ای را پس از ایالات متحده امریکا به خود اختصاص دهد .

در همین رابطه آلکساندر ایلین Alexander Ilyin طراح ارشد مرکز صنعتی لین Lin Industrial که فعالیت عمده آن در حوزه طراحی و ساخت راکت های فضاپیما است به خبرگزاری روسیه اعلام کرد : " چین در برنامه ریزی های خود در نظر دارد که در سال 2017 ماموریت ویژه ای جهت بررسی و آمار گیری از تمامی شهاب سنگ هایی که به زمین نزدیک می شوند ، را اجرا کرده و همچنین قصد دارد با استفاده از یک فضا پیما بر روی سطح یکی از این شهاب سنگ ها فرود آید . "  

از سوی دیگر پیش از این اعلام شده بود که سازمان فضائی چین به گونه ای برنامه ریزی کرده است که در سال 2018 میلادی مطالعات جدی خود را با استفاده از ماهواره ها و سایر تجهیزات پیشرفته در حوزه مریخ آغاز کرده و همچنین قصد اعزام یک فضاپیما و فرود مریخ نورد بر سطح این سیاره را در این سال  دارد .

به گفته آلکساندر ایلین ، دولت چین همچنین اعلام کرده است که در سال 2018 و به موازات پی گیری برنامه های اکتشافی مریخ ، در نظر دارد یک مرکز مشاهده و بررسی خورشیدی را تاسیس و راه اندازی کند .

به باور بسیاری از کارشناسان و متخصصان علوم و اکتشافات فضائی ، برنامه های بلند مدت فضائی چین ، بسیار جاه طلبانه بوده و بر اساس اطلاعات اعلام شده ، این کشور در سال 2021 برنامه ای مبنی بر مطالعه اقمار سیاره زهره داشته و در سال 2024 نیز قصد انجام ماموریت بررسی رادیوئی خورشید را از منطقه مداری قطب داشته و همچنین در این سال سازمان فضائی چین در نظر دارد با ارسال فضاپیما و فرود بر روی Ceres که کوچکترین کوتوله فضائی شناخته شده در جهان است از خاک سطح آن نمونه برداری کند . 

به باور بسیاری از کارشناسان و متخصصان علوم و اکتشافات فضائی ، برنامه های بلند مدت فضائی چین ، بسیار جاه طلبانه بوده و بر اساس اطلاعات اعلام شده ، این کشور در سال 2021 برنامه ای مبنی بر مطالعه اقمار سیاره زهره داشته و در سال 2024 نیز قصد انجام ماموریت بررسی رادیوئی خورشید را از منطقه مداری قطب داشته و همچنین در این سال سازمان فضائی چین در نظر دارد با ارسال فضاپیما و فرود بر روی Ceres که کوچکترین کوتوله فضائی شناخته شده در جهان است از خاک سطح آن نمونه برداری کند .

بر اساس تعریف IAU کوتوله فضائی یا dwarf planet ،  جرمی فضایی است که به دور خورشید می‌گردد و جرم حجمی کافی جهت حفظ شکل کروی خود را داشته و دارای تعادل هیدرو استاتیک است . این جرم فضائی همچنین نباید قمر یک سیاره دیگر محسوب شود .

برنامه های  سازمان فضائی چین برای سال 2025 میلادی ، مطالعه Europa یکی از اقمار چندگانه سیاره مشتری است که جزئیات این ماموریت  از سوی مقامات این کشور اعلام شده است ، بر این اساس فضاپیمایی که به این ماموریت اعزام می شود ، با خود نمونه هائی از موجودات زنده کره زمین را حمل خواهد کرد تا بقا و شرایط  دوام آوردن آن ها در فضا مورد مطالعه قرار گیرد .

 این کارشناس مسائل فضائی روسیه در پایان سخنان خود  خاطر نشان کرد که سازمان فضائی  چین در سال 2027 میلادی  در نظر دارد تا مطالعاتی به صورت پانوراما از سراسر سطح خورشید و طوفان های خورشیدی داشته باشد و در سال 2028 نیز ماموریت اعزام به مریخ و نمونه برداری از خاک آن در دستورالعمل سازمان فضائی این کشور ، پیش بینی شده است .  در صورت اجرای کامل این پروژه ها ، چین به کشوری پیشرو  و قطبی اصلی در حوزه مطالعات فضائی تبدیل خواهد شد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا