آلودگی اقیانوس‌ها و نابودی حیات موجودات دریایی

اقیانوس‌ها بزرگترین منابع آب روی زمین هستند. در طول چند دهه اخیر، فعالیت‌های بیش از حد انسان‌ها باعث آلودگی این منابع شده است. آلودگی اقیانوس‌ها، که به عنوان آلودگی دریایی هم شناخته شده ‌است در نتیجه گسترش مواد شیمیایی مضر مانند مواد روغنی، مواد شیمیایی، مواد پلاستیکی، شیرآبه زباله‌های صنعتی و خانگی و کودهای شیمیایی که در نتیجه فعالیت های کشاورزی در آب رودخانه‌ها رها می‌شوند بوجود می‌آید.

 

علت آلودگی اقیانوسها

1-فاضلاب‌ها

مواد آلوده فاضلابها از طریق رودخانه‌ها یا زهکش‌ها به طور مستقیم وارد آب اقیانوسها می‌شوند. رها شدن این مواد در داخل اقیانوس منجر به کاهش سطح اکسیژن محلول، مرگ موجودات آبزی و کاهش کیفیت آب دریاها می‌شود. در نتیجه،تمام سطوح زندگی موجودات دریایی، گیاهان و جانوران را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

2-مواد شیمیایی حاصل از فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی

فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی از دیگر منابع آلوده کننده‌ای هستند که زباله‌ها را به طور مستقیم دراقیانوس‌ها تخلیه کرده و در نتیجه باعث آلودگی این منابع می‌شوند. آزاد سازی این مایعات سمی در اقیانوس‌ها اثرات بسیار مخربی در زندگی موجودات دریایی دارد چون این مواد باعث بالارفتن دمای آب می‌شوند که خود یک نوع آلودگی حرارتی است. در نتیجه حیوانات و گیاهانی که نمی‌توانند دمای بالا را تحمل کنند دراثر این آلودگی‌ها از بین خواهند رفت.

3-رواناب‌های زمینی

رواناب‌های زمینی از دیگر منابع آلوده کننده اقیانوس‌ها هستند. روان آب زمانی اتفاق می افتد که نفوذ آب در خاک به حداکثر مقدار خود می‌رسد در نتیجه بقیه آب حاصل از بارش باران بر سطح زمین جاری شده و به اقیانوس‌ها منتقل می‌شود. در اغلب مواقع این آب مواد مضر مانند آفت‌کش‌ها ، کودهای شیمیایی ، مواد نفتی و سایر مواد آلوده کننده خاک را که در نتیجه فعالیت‌های انسانها بوجود آمده‌اند با خود حمل کرده و به اقیانوس ها منتقل می کند و در نتیجه آلودگی اقیانوسها را سبب می‌شود.

4-کشتی‌ها و نشت مواد نفتی

کشتی‌ها یکی از بزرگترین منابع آلوده کننده اقیانوس‌ها هستند و بیشترین اثر مخرب آن‌ها نشت مواد نفتی در آب  است. نفت خام سالیان سال در دریا  باقی می‌ماند  و اثرات بسیار مخربی در زندگی موجودات دریایی دارد و اغلب با خفگی موجودات باعث مرگ یکباره آنها می‌شود. بسیاری از کشتی‌ها همه ساله به دلایل مختلف مثل طوفان یا حوادث غیر مترقبه از بین می‌روند و همین باعث آلودگی صوتی شده و رشد بی نهایت جلبک‌ها را سبب می‌شود و در نتیجه باعث بهم خوردن تعادل آب می‌شوند. یا باعث ورود گونه‌های جدید در این اکوسیستم ها شده و باعث بهم خوردن چرخه زندگی موجودات دریایی و طبیعت می‌شوند.

5- معادن اقیانوسی

 معادن اقیانوسی که در اعماق بسیار زیاد از دریاها قرار گرفته‌اند از دیگر منابع آلوده کننده اقیانوسها هستند. سایت‌های استخراج معادنی چون طلا، مس، نقره، کبالت و روی در اعماق بسیار پایین از اقیانوسها حفر می‌گردند. به همین دلیل شواهد علمی کافی وجود ندارد که توضیح دهند ،این آلودگیها چه اثرات زیست محیطی سمی در اعماق دریا ایجاد می‌کنند اما تحقیقات کلی نشان داده است این استخراجها باعث آسیب دائمی به زیستگاه موجودات آبزی می‌شوند.

6- مواد زائد

 مواد زائدی که در طبیعت وجود دارند یکی دیگر از یزرگترین منابع آلوده کننده اقیانوس‌ها هستند. این آلودگی در شرایطی اتفاق می‌افتد که اشیا دور ریختنی توسط باد از روی زمین بلند شده و بعد از جابجایی در دریاها فرود ‌آیند. این اشیا می‌توانند شامل ذرات گرد و غبار، شن ، مواد باقی مانده و زباله‌ها باشند. بیشتر مواد زاید بخصوص مواد پلاستیکی تجزیه نمی‌شوند و به همان صورت تا مدت‌ها در اقیانوس باقی می‌مانند . حیوانات دریایی می توانند این مواد را به اشتباه به جای مواد غذایی بخورند و به آرامی در طول یک دوره زمانی از بین بروند. حیواناتی که اغلب قربانیان بقایای پلاستیکی می‌شوند شامل لاک‌پشت‌ها ، دلفین‌ها، ماهی‌ها ، خرچنگ‌ها ، پرندگان دریایی و تمساح‌ها هستند.

 

اثرات آلودگی اقیانوس ها

1-اثر مواد سمی در زندگی حیوانات دریایی

 نشت مواد نفتی برای حیات موجودات آبزی بسیار خطرناک است . مواد نفتی منتشر شده در اقیانوس ها می‌تواند در آبشش ماهی‌ها و جانوران دریایی پر شود و باعث مشکلاتی در تنفس، حرکت و زندگی این موجودات و فرزندانشان شود.

 

2- اختلال در چرخه حیات تپه‌های مرجانی

 مواد نفتی  درسطح آب جمع شده و مانع ورود نور به داخل آب و رسیدن آن به گیاهان دریایی می‌شوند و در نتیجه بر فرآیند فتوسنتز آنها تاثیر می‌گذارند. سوزش چشم، تحریکات پوستی ، مشکلات ریه و کبد از اثراتی هستند که این مواد می‌توانند در طولانی مدت بر زندگی جانوران دریایی داشته باشد.

3- کاهش سطح اکسیژن محلول در آب

بسیاری از مواد زایدی که وارد آب اقیانوسها شده‌اند قابل تجزیه نیستند و سالها در داخل آب باقی مانده و با مصرف اکسیژن باعث کاهش آن می‌شوند و در نتیجه سطح اکسیژن آب کاهش یافته و  شانس بقای موجودات دریایی مثل والها، لاک پشت‌ها ،کوسه ها، دلفین‌ها و پنگوئن‌ها کاهش می‌یابد .

4- ضعیف شدن سیستم تولید مثل موجودات دریایی

 زباله‌های صنعتی و کشاورزی شامل مواد سمی و شیمیایی گوناگونی هستند که برای جانداران دریایی بسیار خطرناک هستند. مواد شیمیایی مثل آفت‌کش‌ها می توانند در بافت‌های چربی این موجودات تجمع پیدا کنند و منجر به ضعیف شدن سیستم تولید مثل آنها شوند.

5- تاثیر بر روی زنجیره غذایی

مواد شیمیایی مورد استفاده در صنعت و کشاورزی وارد رودخانه ها شده و از آنجا وارد اقیانوس‌ها می‌شوند. این ترکیبات حل نشده و در ته اقیانوس رسوب کرده و توسط موجودات کوچک آبزی مصرف می‌شوند. سپس این موجودات توسط حیوانات بزرگتر تغذیه شده و بدین ترتیب برکل چرخه غذایی تاثیر می‌گذارند.

6-تاثیر بر سلامتی انسانها

موجودات دریایی که از مواد آلاینده اقیانوسها تغذیه کرده‌اند در زنجیره غذایی انسانها مورد استفاده قرار گرفته و بدین ترتیب سلامتی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهند چون این مواد در بافت بدن انسانها تجزیه شده و می‌توانند منجر به سرطان ، نقص تولد و یا مشکلات طولانی مدت در سلامتی آنها شوند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با سلام. وقت بخیر؛
    مفید به فایده بود . به عنوان دانشجوی حقوق بین الملل از مقاله برهمند شدم . باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا