تبدیل میزان بیشتری از نور به برق با استفاده از سلول های خورشیدی

به گزارش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، محققان روشی برای تسخیر فوتون ها ابداع کردند که سلول های فتوولتائیک موجود در صفحات خورشیدی را دور می زند.

به گفته محققان دانشگاه کالیفرنیا ، این فناوری موجب تقویت کارایی سلول های خورشیدی می شود.

در حال حاضر سلول های خورشیدی قادر به جذب فوتون ها در مناطق مرئی و نزدیک به مادون قرمز طیف خورشیدی نیستند.

اما محققان دانشگاه کالیفرنیا یک فیلتر جدید از جنس یک ماده هیبریدی منحصر به فرد ابداع کرده اند که فوتون های گریزان را می گیرد و آنها را به نوارهای طیفی با انرژی بالاتر تبدیل می کند.

کریستوفر باردین، استاد شیمی دانشگاه کالیفرنیا می گوید: منطقه مادون قرمز طیف خورشیدی، نور را از مواد فتوولتائیک که سلول های خورشیدی امروزه را می سازند، عبور می دهد.

مینگ لی تانگ استاد یار شیمی دانشگاه کالیفرنیا در این رابطه گفت: این موضوع صرفه نظر ار کیفیت سلول های خورشیدی، موجب اتلاف انرژی می شود.

وی افزود: اما ماده ترکیبی که ما ابداع کرده ایم ابتدا دو فوتون مادون قرمز را بدون تبدیل کردن به برق از یک سلول خورشیدی عبور می دهد و سپس انرژی آنها را با هم ترکیب می کند تا یک فوتون با انرژی بالاتر بدست آید.

این محقق ادامه داد، سپس این فوتون جذب مواد فتوولتائیک موجود در صفحات خورشیدی امروزی می شود.

محققان می گویند: آنها با این کار در واقع شکل طیف خورشیدی را تغییر می دهند.

این ماده هیبریدی که محققان ابداع کرده اند ترکیبی از مواد ارگانیک و غیر ارگانیک است.

این مطالعه که در مجله Nano Letters منتشر شده است می تواند کاربردهایی در خارج از صنعت انرژی خورشیدی داشته باشد.