روشی جدید برای کند کردن روند گسترش تومور مغزی

تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می دهد که قطع مسیر برخی سلول های سرطانی به طور قابل توجهی با کند شدن روند گسترش تومور مغزی مرتبط است و می تواند به عنوان روشی جدید در درمان تومورهای مغزی به کار رود .

موسسه ملی سرطان در ایالات متحده امریکا اعلام کرد : « گلیوبلاستوما (Glioblastoma) شایع ترین تومور مغزی در بزرگسالان به حساب می آید که افراد مبتلا به آن فقط به مدت 12 تا 15 ماه پس از تشخیص بیماری ، زنده می مانند . »

لوئیک دلی رول (Loic Deleyrolle) از پژوهشگران موسسه ملی سرطان امریکا و استادیار جراحی مغز و اعصاب کالج پزشکی دانشگاه فلوریدا در ایالات متحد امریکا در رابطه با این روش جدید و نتیجه بخشی آن می گوید : « آزمایش های انجام شده بر روی یک مدل موش آزمایشی نشان می دهد که این روش جدید درمانی ، بهبود بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما را تا 50 درصد افزایش می دهد . »

لازم به توضیح است که محققان در این پروژه تحقیقاتی ، برای از بین بردن اثر سلول های بنیادی سرطانی در گسترش این بیماری ، ارتباطات سلول با سلول را در میان سلول های مرگبار سرطانی قطع کردند . در واقع اثر عامل مهم گسترش تومور را در بیماری گلیوبلاستوما به طور قابل توجهی کاهش دادند .

پژوهشگران در این فعالیت تحقیقاتی بر کانکسین 46 (connexin 46) ، پروتئینی  که از اجزای ضروری سلول های بنیادی سرطانی محسوب می شود، متمرکز شدند . قابل ذکر است که کانکسین 46 بخشی از کانال های بین سلولی شناخته شده به عنوان یک فاصله اتصالی است که به سلول ها اجازه می دهد تا به تبادل مولکول ها و یون ها بپردازند و این مساله در رشد تومور گلیوبلاستوما بسیار با اهمیت است .

لوئیک دلیرول در ادامه توضیحاتش افزود : « هنگامی که ما این کانال ها را در سلول های بنیادی سرطانی ببندیم و ارتباط را قطع کنیم توانایی رشد تومور به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند . »

دلیرول در پایان با اشاره به این مساله که روش جدید درمانی مذکور بر روی انسان آزمایش نشده است ، تاکید کرد که کارکرد این روشن درمانی بسیار روشن بوده و نتایج تحقیقات مرتبط و موثر خواهد بود .

این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله گزارش های سلول (journal Cell Reports) به چاپ رسیده و قابل دسترسی است .