پسران به صورت مادرزاد ستون فقرات نیرومندتری دارند

باور عمومی جامعه مبنی بر نیرومندتر بودن بدن پسران نسبت به بدن دختران است ولی بیشتر افراد دلیل علمی در این زمینه در اختیار ندارند. البته این امر به معنای نادرست بودن این موضوع نیست زیرا تحقیقات جدید دانشمندان نشان داده است که ساختار ستون فقرات پسران در هنگام تولد نسبت به دختران نیرومندتر است.

در تحقیقاتی که به تازگی انجام شده است مشخص گشته است که ابعاد بخش مهره‌ های ستون فقرات در نوزادان پسر و دختر با یکدیگر متفاوت است. در این تحقیقات علمی دانشمندان به اندازه گیری و مقایسه ابعاد مقطع مهره ها در نوزادان پرداخته اند که این قیاس با تفیک جنسیت طبقه بندی شده است. در نتیجه نیز مشخص شده است که این ابعاد در نوزادان مونث به میزان 10.6 درصد کوچکتر از نوزادان مذکر است.

وینسنت گیلسانز (Vicente Gilsanz) به عنوان رهبر تیم نگارش این تحقیق مشغول به فعالیت بوده است و با همکاری متخصصانی دیگر از انستیتوی تحقیقاتی سابان که زیر نظر بیمارستان کودکان لس آنجلس فعالیت می‌کند، این تحقیقات را به سرانجام رسانده است. او در این باره می گوید: «انسان ها تنها گونه پستانداران هستند که این تفاوت در آنها دیده می شود. البته این امر یکی از موارد اصلی ای است که می توان از روی آن جنسیت نوزادها را از نظر فیزیولوژیکی تفکیک کرد.»

البته این موضوع برای بانوان به عنوان یک مزیت محسوب می شود زیرا نوع خاص ساختار ستون فقرات آنها به بانوان اجازه می‌ دهد که راحت‌تر بتوانند بار ناشی از حضور نوزاد در بدن خود را حمل کنند. گیلسانز درباره شرایط این تحقیقات و نتایج آن می افزاید: «پیش از این بر همه ما آشکار شده بود که نوزادان مونث، دارای ستون فقرات کوچک تر هستند ولی نمی دانستیم که این تفاوت در چه مرحله ای از حیات آغاز می شود.»

همچنین این تحقیقات نشان داده است که در طول زندگی نیز بانوان به میزان کمتری نسبت به مردان از تراکم استخوان بهره می برند و همین امر نیز موجب شده است تا میزان خطر شکستگی ستون فقرات در آنها تا چهاربرابر مردان باشد. شایان ذکر است که نتایج این تحقیقات در قالب یک مقاله علمی در نشریه بین المللی طب اطفال (Journal of Pediatrics) به چاپ رسیده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا