دانشگاه امیرکبیر دو مقام جهانی در مسابقات بین المللی رباتیک کسب کرد

سرپرست تیم های رباتیک اعزامی دانشگاه صنعتی امیرکبیر روز سه شنبه بعد از بازگشت از کشور چین به ایران در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا سطح مسابقات جهانی رباتیک امسال را مطلوب و رقابتهای آن را فشرده توصیف کرد.

سروش صادق نژاد که سرپرستی تیم رباتهای انسان نما سایز نوجوان دانشگاه امیرکبیر را نیز عهده دار است، افزود: رقابت رباتهای انسان نما در دو بخش فنی و اصلی برگزار می شود و قوانین فوتبال واقعی بر آن حاکم است با این تفاوت که در هر تیم، دو ربات در دو زمان 10 دقیقه ای با یکدیگر مسابقه می دهند.
وی توضیح داد: در مرحله فنی، قوانین ثابتی وجود دارد که همه ساله اجرا می شود اما در مرحله اصلی، کمیته فنی هر سال چالش های جدیدی را برای تیم ها طرح می کند که بعد از حل کردن آنها برای سالهای آتی به مجموعه قوانین مسابقات اضافه می شود.به گفته صادق نژاد در لیگ رباتهای انسان نما مسابقات جهانی رباتیک امسال چهار چالش عمده در زمینه دفع ضربه روی رباتها، پرش در جای رباتها، شوت هوایی و ضربه زدن به توپ در حال حرکت مطرح شد.

وی به هدفگذاری مسابقات جهانی رباتیک در سال 2050 میلادی اشاره کرد و گفت: براساس این هدفگذاری در سال 2050 باید یک تیم 11 نفره ربات فوتبالیست بتواند با یک تیم 11 نفره انسانهای فوتبالیست مسابقه داده و موفق به شکست تیم انسانی شوند بنابراین لیگ رباتهای انسان نما اهمیت و جایگاه ویژه ای در مسابقات رباتیک جهانی دارد.

سرپرست تیم رباتهای انسان نمای دانشگاه امیرکبیر به حضور محمد کریمی، آرین ولایی، سپهر به جو، علیرضا احمدی، مجتبی کریمی، دانیال علی حسینی، بهنام یزدان پور، سپهر رمضانی، محمد جوادی و طاهر احمدی در این تیم اشاره کرد و گفت: تعداد هشت نفر از اعضای این تیم به مسابقات جهانی رباتیک 2015 اعزام شدند که در مرحله فنی به مقام دوم و در رقابتهای اصلی به مقام سوم این مسابقات دست یافتند.
مقام های اول تا سوم لیگ رباتهای انسان نما سایز نوجوان مسابقات جهانی رباتیک امسال به تیم های دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند، تایوان و دانشگاه صنعتی امیرکبیر رسید.قهرمانی جهانی تیم ربات­های شبیه­ ساز امداد و نجات دانشگاه امیرکبیر برای دومین سال متوالی

تیم رباتهای شبیه ساز امداد و نجات دانشگاه صنعتی امیرکبیر S. O. S نیز که سال گذشته موفق به کسب مقام نخست این لیگ در هجدهمین مسابقات جهانی رباتیک به میزبانی برزیل شده بودند امسال نیز موفقیت خود را تکرار کردند.

لیدر این تیم در گفت و گو با ایرنا به حضور 13 تیم رباتهای شبیه ساز امداد و نجات در مسابقات جهانی رباتیک امسال اشاره کرد و گفت: نمایندگان کشورهایی همچون چین، ژاپن، آمریکا، ایران و مصر در رقابتهای این لیگ شرکت داشتند.

حسام اکبری بشر آبادی افزود: رقابتهای لیگ رباتهای شبیه ساز امداد و نجات بدون حضور رباتهای فیزیکی برگزار می شود و در فعالیت های آن از هوش مصنوعی در محیط های شبیه سازی شده استفاده می شود.

وی که به همراه مرتضی فغانی لمراسکی و فاطمه پهلوان آقابابا اعضای تیم سه نفره S. O. S را تشکیل می دهند، اظهار داشت: ما در رقابتهای فنی حضور پیدا نکردیم و ترجیح دادیم وقت و انرژی خود را بر روی مسابقات اصلی متمرکز کنیم که در رقابتهای اصلی نیز به مدت چهار روز با تیم های رقیب مسابقه دادیم.

اکبری توضیح داد: نحوه مسابقات رباتهای شبیه ساز امداد و نجات به این گونه است که چندین سناریو و نقشه به تیم های شرکت کننده اعلام می شود تا براساس آن، خسارت وارده در هنگام بحران های مختلف همچون زلزله یا آتش سوزی را کنترل کنند و بر مبنای میزان کاهش خسارت و کنترل آن، امتیازات تیم ها جمع بندی می شود.

وی کنترل مرگ و میر و آتش سوزی پس از زلزله را به عنوان زمینه و موضوع اصلی رقابتهای لیگ رباتهای شبیه ساز امداد و نجات در مسابقات جهانی رباتیک عنوان کرد.
در لیگ رباتهای شبیه ساز امداد و نجات مسابقات جهانی رباتیک 2015 تیم های دانشگاه صنعتی امیرکبیر، آزاد اسلامی واحد قزوین و یک تیم از کشور چین به ترتیب موفق به کسب مقام های اول تا سوم شدند.
نوزدهمین دوره مسابقات جهانی ربوکاپ 2015 طی هفته گذشته با حضور بیش از 200 تیم ازدانشگاه ها و مدارس و آموزشگاه های مختلف از 48 کشور دنیا درچین برگزار شد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا