پاکسازی آلودگی‌ نفتی هوا و خاک با میکروارگانیزم‌های بومی

مهدی دستغیب، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا، تمرکز اصلی تحقیقات آزمایشگاه میکروبیولوژی پژوهشگاه صنعت نفت را تجزیه آلودگی‌های نفتی دانست و گفت: با انجام مطالعاتی در این زمینه موفق شدیم فناوری‌هایی را برای رفع آلودگی‌ها به ویژه آلودگی‌ها و لجن‌های نفتی در خاک ارائه دهیم.

وی با تاکید بر اینکه این فناوری‌ها متناسب با شرایط اقلیمی کشور است، اظهار داشت: «بابو پایپ» از جمله این فناوری‌ها است که توانستیم به صورت میدانی در جزیره سیری و منطقه خانگیران اجرایی و سایت‌های آلوده را با استفاده از این فناوری‌ها پاکسازی کنیم.

دستغیب، اساس فناوری‌های پاکسازی خاک را میکروارگانیزم‌ها دانست و ادامه داد: این میکروارگانیزم‌ها از آلودگی‌های نفتی به عنوان مواد غذایی، تغذیه و آن را تبدیل به مواد زیستی چون دی اکسید کربن، آب و انرژی می‌کنند و از این روش اقدام به پاکسازی خاک خواهند کرد.

مجری طرح، محیط خاک را محیطی غنی از میکرو ارگانیزم دانست و خاطر نشان کرد: در این طرح اقدام به شناسایی و فعال سازی میکرو فلورهای بومی خاک در هر منطقه کردیم و بر این اساس، کلکسیون میکروبی ایجاد شد که شامل مجموعه‌ای از باکتری‌های بومی تجزیه کننده مواد هیدروکربنی و آلاینده‌های زیست محیطی است.

وی با بیان اینکه این میکرو ارگانیزم‌ها از همه نقاط مختلف کشور جمع آوری شده است، اظهار داشت: با استفاده از خاصیت تجزیه کنندگی این میکروارگانیزم‌ها، روش‌هایی را برای حذف آلودگی‌های نفتی در خاک‌های عمقی، آب‌های زیر زمینی و هوا ارائه دادیم.

دستغیب به نحوه عملکرد این میکروارگانیزم‌ها در پاکسازی آب‌های زیر زمینی اشاره کرد و اظهار داشت: به طور کلی آلودگی‌های سنگین مانند نفت خام و دیزل جذب خاک می‌شوند ولی آلودگی‌های سبک فرار هستند و در خاک‌های سطحی باقی نمی‌مانند و وارد اتمسفر می‌شوند.

وی اضافه کرد: برای پاکسازی آب‌های زیر زمینی و خاک‌های عمقی با تزریق و فعال سازی میکروارگانیزم‌های مورد نظر، این موجودات اقدام به پاکسازی آب‌های زیر زمینی می‌کنند.

مجری طرح بیان اینکه برای پاکسازی هوا از طریق سامانه‌ای با عنوان «بیو فیلتر زیستی» اقدام به حذف آلودگی‌های نفتی می‌شود، اظهار داشت: برای این منظور با اعمال خلا، آلودگی‌ها به صورت بخار حرکت می‌کنند که این بخارات از سیستم بیوفیلتر عبور می‌کنند.

وی با بیان اینکه بر روی این بیوفیلترها، میکروب‌های تجزیه کننده آلودگی‌های نفتی تثبیت شده‌ است، ادامه داد: زمانی که هوای آلوده از این فیلتر عبور می‌کند، مولکول‌های آلی نفتی توسط باکتری‌ها و میکروب‌های تثبیت شده، جذب می‌شوند و از این طریق ترکیبات خروجی این فیلتر، ترکیبات عاری از مواد آلی است.

دستغیب با تاکید بر اینکه این فیلتر به صورت کاتالیست عمل می‌کند، اظهار داشت: کاتالیست‌های این فیلتر از جنس زیستی هستند و می‌توانند آلودگی‌ها را تبدیل به CO2‌ کنند.

این محقق به بیان تفاوت‌های این فیلتر با فیلترهای موجود پرداخت و گفت: فیلترهای معمول پس از مدتی اشباع می‌شوند و باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد ولی بیوفیلترهای تولید شده هر چه بیشتر آلودگی‌ها را جذب می‌کنند،‌ راندمان آنها افزایش می‌یابد؛ چرا که مواد غذایی برای میکروب‌های جذب کننده آلاینده‌های نفتی هستند.این محقق همچنین خوردگی میکروبی را یکی دیگر از معضلات جدی صنعت نفت دانست و خاطر نشان کرد: انواع مختلفی از میکروب‌ها هستند که در خوردگی نقش دارند که برای جلوگیری از این نوع خوردگی‌ها کیت‌هایی را فرموله کردیم که با استفاده از این ابزار، افراد قادر هستند در محل استقرار تجهیزات، وجود و یا عدم وجود این میکروب‌ها را شناسایی کنند.

دستغب از عرضه برخی بیوسایدها برای جلوگیری از خوردگی تجهیزات صنعت نفت خبر داد و گفت: بیوسایدها عامل بازدارنده و ضد عفونی کننده هستند که از طریق شیمیایی یا بیولوژیکی جلوی رشد و انتشار میکروارگانیسم های مضر را می‌گیرند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا