تولید ماده‌ای مستحکم تر از ایزوگام

 سینا پرس: فرهود موسوی، مدیر عامل شرکت فراز پایه و مجری این طرح  در گفت و گو با  خبرگزاری سینا گفت: تیم تحقیقاتی شرکت ما موفق شد با استفاده از مواد اولیه و بومی کشور و به کارگیری روش مهندسی معکوس، ماده ای جایگزین سیستم‌های رایج آب بندی کشور مانند ایزوگام و قیرگونی بسازند؛ این ماده رزینی و کوپلیمری از استایرن، آکریلیک، وینیل استات، مواد معدنی( کلسیت و زئولیت )و پودر باریت، سیمان طبیعی و هیدرولیکی  تشکیل شده است.

 

وی افزود: این ماده به صورت یک پکیج 30 کیلوگرمی به دست مشتری می رسد. مشتری باید دو جز محصول( پودر و رزین) را با یکدیگر مخلوط و پس از آن مانند رنگ روی سطح مورد نظر استفاده کند؛ این ماده پس از خشک شدن، تشکیل لایه ای انعطاف پذیر، صد در صد آب بند و با چسبندگی بالا( حدود 2 مگا پاسکال) می دهد.

 

وی اظهار کرد: این آب بند برای تمام فضاهای تر از جمله پشت بام، بالکن، سرویس‌های بهداشتی و کف و دیوارهای سیمانی، چاله آسانسور، مخازن آب شرب بتنی، سنگی، آجری، استخر و آب نماها، سطوح تصفیه خانه های آب و فاضلاب و پوشش خطوط بتنی انتقال آب و فاضلاب کاربرد دارد.

 

محققان یکی از شرکت دانش بنیان پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی البرز موفق شدند با استفاده از مواد اولیه و بومی کشور و به کارگیری روش مهندسی معکوس، ماده‌ای جایگزین سیستم‌های رایج آب بندی کشور مانند ایزوگام و قیرگونی بسازند.

موسوی، بومی بودن دانش، قیمیت پایین، کیفیت بیشتر و قابل رقابت بودن با محصولات  نمونه‌های مشابه داخلی و خارجی را از مهمترین مزایای استفاده از این ماده عنوان کرد و گفت: دوام و استقامت زیاد، انعطاف پذیری و کشسانی بالا برای آب بندی تمامی سطوح بتنی و غیر بتنی از دیگر مزایای اجرای این محصول است؛ این ماده با طول عمر سازه دوام و استقامت دارد اما با توجه به مشخصات فنی اش ما حداقل 20 سال عمر این ماده را ضمانت می کنیم.

وی بیان کرد: همچنین این محصول می تواند از 30- تا60 درجه سانتی گراد را تحمل کند؛ این محصول از شمال تا جنوب کشور متناسب با هر نوع شرایط آب و هوایی قابل استفاده است.

مجری این طرح افزود: ضخامت این ماده 4میلی متر است به همین دلیل نسبت به ایزوگام های معمولی که 3-4 سانتی متر قطر دارند، وزن سازه را بسیار کمتر می کند.

وی یاد آور شد: انواع روسازها مانند کاشیکاری می تواند روی این محصول اعمال شود؛ در روش‌های سنتی ابتدا باید اساس و زیر ساخت اولیه آن آماده شود و پس از آن نسبت به روسازی اقدام کرد اما با استفاده از این روش دیگر نیازی به زیرکاری نداریم. در ضمن این محصول قابلیت رنگ کردن دارد و به صورت رنگی هم تولید می شود.

وی گفت: این محصول هم اکنون به دلیل نوپا بودن این شرکت هنوز به تولید انبوه و تجاری نرسیده است و سرمایه گذاری لازم برای احداث یک خط تولید صنعتی ندارد اما قرار است خط تولید صنعتی این طرح تا 2 ماه آینده با لطف خدا و حمایت مسوولان، پس از تایید در سامانه تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه اندازی شود. قطعا با تولید انبوه این محصول، قیمت آن نیز 30 تا 40 درصد کاهش خواهد یافت.

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا