از بومی سازی دستگاه ژنراتور اشعه ایکس تا کرم دافع حشرات

دانش سلمانی، رییس هیات مدیره شرکت توسعه  فناوری جهش(وابسته به مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه) در گفت و گو با خبرنگار سینا پرس، یکی از محصولات این شرکت را دستگاه ژنراتور اشعه ایکس عنوان کرد و درباره این محصول گفت: دستگاه ژنراتور فرکانس بالای سیستم اشعه ایکس، قلب دستگاه سی تی اسکن، ام آر آی و رادیولوژی است. این دستگاه را حدود 10-11 سال از کشورهای دیگر وارد کشور می کردیم. نیاز مبرم به این دستگاه ما را بر آن داشت تا دانش ساخت این دستگاه را در کشور بومی کنیم و این دستگاه را با هزینه بسیار کمتر و با فرمول بندی خاص در کشور بسازیم.

وی به تفاوت این دستگاه نسبت به نمونه های مشابه خارجی اشاره کرد و افزود: نمونه های مشابه خارجی  آنالوگ و به صورت سیاه و سفید اما نمونه ساخته شده ما دیجیتالی و کاملا رنگی است. همچنین قیمت این دستگاه نسبت به نمونه های مشابه خارجی بسیار کمتر است؛ قیمت نمونه ایرانی تقریبا 50 درصد از نمونه های مشابه آمریکایی و کره ای است.

وی به کیفیت این نمونه اشاره کرد و گفت: طبق آزمایش های انجام شده هم اکنون کیفیت و کارایی این محصول 1درصد از نمونه مشابه کره ای بهتر و برابر با نمونه آمریکایی است.

وی بیان کرد: هم اکنون این طرح تاییده هایش را از وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  و مرکز تحقیقات تابش دریافت کرده و به صورت آزمایشی در بیمارستان شهید فقیهی شیراز اجرا شده است.

وی تصریح کرد: کیفیت و هزینه مناسب این محصول باعث شد تا یکی از دانشگاه های کشور ترکیه خواهان عقد قرارداد و استفاده از این محصول باشد.

وی تولید کرم گیاهی دافع حشرات را از دیگر طرح های این شرکت عنوان کرد و درباره این کرم گفت: این کرم کاملا طبیعی و بهداشتی و دافع حشرات موذی مانند پشه، عقرب و همچنین مار است؛ این کرم پس از 34-36 دقیقه روی پوست تاثیر می گذارد. این کرم نمونه مشابه خارجی دارد و محصولی وارداتی است اما ما توانستیم با استفاده از فرمولاسیون جدید دانش ساخت این کرم را بومی کنیم.

وی افزود: ترکیبات این کرم 86 درصد گیاهی و 14 درصد شیمیایی است و از لحاظ فرمول بندی کاملا متفاوت تر از نمونه مشابه خارجی است؛ نمونه های مشابه خارجی به صورت پودر در بازار عرضه شده اند اما این محصول بومی به صورت کرم ساخته شده است.

وی به دیگر تفاوت های این محصول نسبت به نمونه مشابه خارجی و داخلی اشاره کرد و گفت: فرمولاسیون نمونه های مشابه داخلی از طریق مهندسی معکوس نمونه مشابه خارجی( آلمانی) ساخته شده است اما این محصول بومی بوده و ضمن داشتن کارایی و کیفیت برابر با نمونه خارجی، قیمت ارزان تری دارد؛ قیمت این محصول 48 درصد کمتر از نمونه مشابه خارجی است.

وی به مشارکت این شرکت در طرح سیستم آبرسانی هوشمند شهری در سطح کشور اشاره کرد و گفت: هم اکنون برای آبیاری فضای سبز میزان زیادی آب هدر می رود و حتما احتیاج به نیروی انسانی داریم اما ما در این طرح با تهیه یک فرمول بندی خاص توانستیم در داخل خاک سنسورهای به عنوان حسگر تعبیه کنیم. پس از رفع نیاز آبی خاک ، این سنسورها فعال شده و دستور قطع آب را می دهند.

وی افزود: این سیستم به لحاظ فناوری بالا بدون نیاز داشتن به نیروی انسانی قابل استفاده در دورترین نقاط است.

گفتنی است، این مخترع جوان توانسته است در مسابقات بین المللی افتخارات بزرگی به دست آورد. آسفالت پليمری با فناوری روکشی نانو( این آسفالت قادر به استقامت صدساله است)، رفع مشکل ريزگردهای معلق در هوا با تکنولوژی نانو، سيمان پورتره ،توليد بنزين از عصاره شيرين بيان، ساخت چسب سيمان، اختراع سانتی فيوژ در ابعاد کوچک و…  ازجمله اختراع های او محسوب می شود.

همچنین او در یازدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی موفق به عقد قرارداد با سرمایه گذاران شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برای تجاری سازی محصول ژنراتور اشعه ایکس خود شده است.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا