هپاتیت، بیماری با 1.5 میلیون قربانی سالانه

28 جولای مصادف با ششم مردادماه روز جهانی هپاتیت نامیده شده است. برنده جایزه نوبل باروخ ساموئل بلومبرگ، کاشف ویروس هپاتیت B بود.

به گزارش  ایرنا از ساینس، به التهاب کبد هپاتیت گفته می شود. التهاب کبد می تواند به فیبروز، سیروز یا سرطان کبد منجر شود. ویروس هپاتیت مهمترین عامل بروز این بیماری است ولی عفونت های دیگری مانند مواد سمی (مصرف الکل و مواد مخدر) و بیماری های خود ایمنی نیز جزء دلایل هپاتیت محسوب می شوند. 

تاکنون پنج ویروس اصلی هپاتیت شناخته شده است که به عنوان هپاتیت نوع A، B، C، D و E شناخته می شوند. احتمال سیروز کبدی و سرطان در دو نوع B و C بیشتر است. هپاتیت نوع A و E معمولا بر اثر مصرف آب و غذای آلوده ایجاد می شوند. هپاتیت نوع B، C و D معمولا نتیجه تماس با مایعات آلوده بدن هستند. 

دریافت خون آلوده، تماس با تجهیزات آلوده، انتقال از مادر به نوزاد و تماس جنسی کنترل نشده مهمترین روش های انتقال این ویروس کشنده هستند. این بیماری می تواند با علایمی چون یرقان (زردی پوست و چشم)، تیرگی ادرار، خستگی مزمن، تهوع، درد و استفراغ همراه باشد یا بدون هیچ علامت اولیه ای بروز کند. 
در روز جهانی هپاتیت، سازمان بهداشت جهانی از تمام پیشرفت های جدید برای مقابل با این ویروس کشنده استقبال می کند و تمرکز امسال بر روی پیشگیری از این عفونت قرار دارد.پیام سازمان بهداشت جهانی برای روز جهانی هپاتیت در سال 2015، پیشگیری از بیماری با آگاهی بر علایم خطر، تقاضا برای تزریق ایمن، واکسیناسیون کودکان و جستجو برای روش های درمانی نوین است. 

استفاده از سرنگ آلوده یکی از مهمترین روش های گسترش هپاتیت است. به گزارش این سازمان، سالانه حدود دو میلیون نفر بر اثر سرنگ آلوده در معرض هپاتیت قرار می گیرند. تنها راه جلوگیری از این فاجعه، عدم استفاده از سرنگ مشترک است.

یکی دیگر از مهمترین راهکار های پیشگیری از هپاتیت، واکسیناسیون کودکان است. سالانه حدود 780 هزار کودک بر اثر آلودگی به هپاتیت B جان خود را از دست می دهند.
چند سالی است که به این ویروس بیشتر توجه شده و حرکت های جهانی برای مقابله با آن آغاز شده است. در ماه مه سال 2014 میلادی، قطعنامه ای برای پیشگیری، تشخیص و درمان هپاتیت صادر شد و 194 کشور آن را تایید کردند. تاکید قطعنامه بر تدوین برنامه جامع ملی برای مقابله با هپاتیت است.

 در این روز، سازمان بهداشت جهانی فرصتی را برای تمرکز روی اقدامات خاص فراهم می کند که می توان به موارد زیر اشاره کرد : 

-تقویت راهکارهای پیشگیری، غربالگری و کنترل هپاتیت و بیماری های مرتبط با آن 

-افزایش واکسیناسیون هپاتیت B و برنامه های ملی ایمن سازی 

-هماهنگی واکنش جهانی در مقابل هپاتیت 
در حال حاضر بیش از 180 میلیون نفر در سراسر جهان به هپاتیت C مبتلا هستند؛ در حالیکه تعداد مبتلایان به ایدز 34 میلیون نفر و تعداد مبتلایان به ابولا بیش از 30 هزار نفر است. 
این آمار نشان می دهد که هپاتیت نیازمند توجه بیشتری است و بودجه اختصاص داده شده به این بیماری و اطلاع رسانی و آگاهی عمومی در این زمینه بسیار کم است. 
یک از مناطقی که به شدت تحت تاثیر هپاتیت قرار دارد، غرب آفریقا است. در این گزارش آمده است که وجود زخم باز در افراد قبیله، تولد در خانه و به روش های سنتی و پخش عفونت از طریق آب و غذای آلوده، مهمترین دلایل این بیماری در مناطق دور افتاده آفریقا است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا