مشاهده بی‌سابقه شکل‌گیری کهکشان در آغاز جهان

 این برای نخستین بار است که اجسام مشاهده‌شده از این دست، کم‌نور نیستند و داده‌های جدید در این مطالعه اثر مهمی بر درک جامعه علمی از جهان آغازین خواهد داشت.به دلیل فاصله زیاد تلسکوپ و سوژه مورد بررسی آن، کهکشان‌هایی که ALMA در حال مشاهده آن‌هاست، در واقع در کمتر از یک میلیارد سال پیش از انفجار بزرگ و در بازه زمانی به نام «بازیونیده‌شدن» متولد شده‌اند.در طول این مدت جهان با مهی از گاز هیدروژن پوشیده شده بود و از این گاز نخستین کهکشان‌ها زاده شدند.

هدف دانشمندان حاضر در این تحقیق بررسی رابطه بین ستارگان جوان و خوشه‌های عظیم گازی است که این ستارگان از آن‌ها ظاهر شده‌اند. محققان جرقه کم‌نوری را بررسی کردند که نشان‌دهنده کربن یونیزه‌شده‌ای است که از ابرهای تشکل‌دهنده ستاره ساطع می‌شود.

آن‌ها بر روی کهکشان BDF 3299 متمرکز شده بودند و از آلما برای شکار سیگنال کم‌نور کربن درخشان استفاده کردند. این جرقه از مرکز این کهکشان ساطع نمی‌شد بلکه از اطراف آن منتشر می‌شد.تیم علمی معتقد است مکان غیرمرکزی این جرقه می‌تواند به دلیل محیط خشن ایجادشده توسط ستارگان تازه‌ متولدشده باشد و این ستارگان دارای سطوح بالای تشعشع و انفجارات ابرنواختری هستند که ابرهای مرکزی را پراکنده می‌کنند.

به گزارش ایسنا، چنین مشاهداتی دیدگاه بی‌سابقه‌ای درباره ماهیت جهان آغازین ارائه می‌دهد و به دانشمندان امکان آزمودن فرضیه‌هایشان در مورد این بازه زمانی را برای نخستین بار می‌دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا