شرکت های دانایی محور حلقه اتصال توسعه علمی و توسعه اجتماعی و اقتصادی هستند

سیناپرس: دکتر یعقوب فتح اللهی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به اهمیت شرکت های دانایی محور (دانش بنیان) در توسعه کشور، گفت: اصطلاح «شرکت های دانش بنیان» در کشور ما جا افتاده است اما این ترکیب از عبارت انگلیسی «knowledge based company» گرفته شده که ترجمه آن می شود «شرکت دانایی محور». شرکتی که محور فعالیت او دانایی است و بدون دانایی نمی تواند کار موثر تولیدی و اقتصادی انجام دهد.  به نظر می رسد اگر به این شرکت ها، شرکت های دانایی محور و به این اقتصاد، اقتصاد دانایی محور اطلاق شود، مناسب تر است.

 

فتح االهی افزود: نظام جمهوری اسلامی یک برنامه ریزی علمی در دانشگاه ها کرده است و توسعه علمی در ایران شروع شده و دارد ادامه پیدا می کند. توسعه علمی چه می خواهد؟ توسعه علمی می خواهد نهایتا شکل زندگی مردم را تغییر دهد به نحوی که به بهترین کیفیت زندگی دست یابند. بنابراین به کالا و خدمات جدیدی نیاز است. به فرض باید دید کالاهایی که در مسکن ما وجود دارد از قبیل کلید، پریز، در و پنجره و… چقدر کیفیت دارند؟ چقدر این ساختمان می تواند از اتلاف انرژی جلوگیری کند و تا چه حد برای ساکنانش امنیت خاطر به وجود می آورد؟ پس می توان گفت توسعه علمی، می بایست به توسعه اجتماعی و اقتصادی منتهی شود. حلقه ای که می تواند توسعه علمی را به توسعه اجتماعی و اقتصادی متصل کند این شرکت های دانایی محور هستند. این شرکت ها می توانند داشته های علمی و تکنولوژیک ما را به فعالیت های اقتصادی با ارزش افزوده بالا تبدیل کنند.

 

معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: یک زمان در اقتصاد، ماده اولیه ارزش افزوده بالایی به وجود می آورد و هرکس چنین موادی در اختیار داشت خیلی مهم بود. اما الان در پناه تکنولوژی و علم دیگر اینطور نیست. پس این شرکت ها یکی از مولفه های اقتصاد دانایی محورند. اما مهم آن است که این شرکت ها با چه مدلی مدیریت شوند؟ مثلا یک دید این است که دانشگاه ها در راه اندازی این شرکت ها پیشگام باشند و دید دیگر این است که دانشگاه ها در اداره این شرکت ها فعال باشند. بنابراین باید در داخل دانشگاه ها ظرفیت سازی هایی برای این موضوع به وجود بیاید.

فتح اللهی تاکید کرد: هر مبتکر و یا هر مخترعی که تحصیلات دانشگاهی دارد و خوب پرورش یافته است می تواند در قالب شرکت های دانایی محور، کارآفرینی کند و ارزش های اقتصادی برای کشور به وجود آورد و دانشگاه ها نیز می توانند در پرورش اینگونه دانش آموختگان برای شرکت های دانایی محور، کار موثر انجام دهند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا