راه‌اندازی مرکز تعمیر ونگهداری قطعات هواپیما

مسعود قاسمی در گفتگو با مهر، با بیان اینکه معضل تامین قطعات هواپیمایی به دلیل موضوع تحریم در ایران یکی از بزرگترین مشکلات در حوزه هوافضا بوده است، اظهار داشت: از حدود ۲۲۷ فروند هواپیما در ناوگان هوایی کشور، حدود ۴۸ فروند هواپیما زمین گیر بوده و تنها ۱۷۷ فروند هواپیما در ناوگان هوایی کشور فعال هستند.

وی با تاکید براینکه به دلیل عدم سرویس دهی شرکتهای هواپیمایی خارجی بسیاری از قطعات ناوگان هوایی قابل تعویض و یا تعمیر نبوده است، اضافه کرد: حتی در زمینه تعمیرات اساسی هواپیماها – overhaul – که نیاز به ارسال به خارج از کشور داشته نیز ناوگان هوایی ایران با مشکلات متعدد مواجه بود و بسیاری از شرکتهای خارجی از سرویس دهی به ایران ممانعت می کردند.

قاسمی با بیان اینکه از طرفی تحریم ها سبب شد تا در بخشهایی دانش تامین قطعات هواپیما و تعمیر آن توسط نیروهای داخلی کسب شود، ادامه داد: با توجه به توافقات اخیر هسته ای کشور، مذاکرات با شرکتهای خارجی هواپیمایی اروپایی و آمریکایی برای تامین قطعات ناوگان هوایی کشور انجام شده است و این شرکتها در این زمینه اعلام آمادگی کرده اند.

نائب رئیس اتحادیه صنایع هوافضا با تاکید براینکه در این زمینه راه اندازی مرکز تعمیر و نگهداری قطعات هواپیمایی با هدف انتقال دانش فنی در دستور کار قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: بستر راه اندازی این طرح آغاز شده و به محض آنکه تحریم ها به صورت رسمی برداشته شود فاز عملیاتی پروژه آغاز خواهد شد.

وی افزود: این پروژه علاوه بر راه اندازی مرکز تعمیر و نگهداری، مربوط به خرید هواییما و تامین قطعات نیز می شود تا نیازهای داخلی کشور در حوزه صنایع هوایی با انتقال تکنولوژي برطرف شود.

قاسمی با اشاره به اینکه ایران دانش ساخت هواپیماهای کوچک و دونفره را در اختیار دارد، افزود: در زمینه ساخت هواپیما، علاوه بر کسب دانش فنی، باید بحث تجاری و توجیه اقتصادی طرح نیز درنظر گرفته شود چراکه هواپیمایی باید تولید شود که بتواند با قیمت و کیفیت نمونه های خارجی برابری کند. براین اساس در بحث انتقال تکنولوژی در هواپیماهای پهن پیکر، بهترین روش آن است که با شرکتهای مطرح تولیدکننده هواپیما برای ایجاد خط تولید در ایران وارد مذاکره شویم.

نائب رئیس اتحادیه صنایع هوافضا اضافه کرد: این موضوع باعث می شود نه تنها در تامین نیاز شرکتهای داخلی حرکت کرده و به مرور زمان، تولیدات داخلی را جایگزین نمونه های خارجی کنیم بلکه به بومی سازی این صنعت نیز دست یابیم.

وی با بیان اینکه شرکتهای هواپیمایی بزرگ برای حضور در بازار ایران اعلام آمادگی کرده اند، افزود: این شرکتها نمی خواهند بازار ایران را از دست بدهند، چرا که آنها می دانند برای ۱۵ سال آینده، ناوگان هوایی ایران، نیازمند ۵۰۰ فروند هواپیما و قطعات است؛ در این زمینه ما نیز نباید امتیاز از دست دهیم و با مشارکت می توانیم بخشی از این نیازمندی را در داخل کشور تولید کنیم.

قاسمی گفت: توافقات انتقال تکنولوژی با شرکتهای هواپیمایی مطرح آماده است و با انجام کامل توافقات و رفع تحریم ها، ورود شرکتهای خارجی به ایران در بحث تولید و تامین قطعات با هدف انتقال تکنولوژی عملیاتی می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا