رمز و راز پوست گورخر

برخی شواهد نشان می‌دهد که امتیاز اصلی در پوست راه راه و سیاه وسفید گورخر در جذب کردن گرماست. با این حال پاسخ این سوال همچون رازی است که سال‌هاست محققان در پی پاسخ آن هستند و تاکنون دلایل مختلفی مانند استتار حیوان در برابر انگل‌ها برای آن ارائه کرده‌اند.

اما شواهد قانع کننده تر که توسط محققان در آمریکا منتشر شده نشان می دهد جذب گرما توسط پوست علت اصلی وجود نوارهای سیاه و سفید روی پوست این حیوان است. به این صورت که نوار سیاه نسبت به نوار سفید گرمای بیشتری را جذب می کند و نوار سفید خنک تر از نوار سیاه است. همین موضوع سبب ایجاد یک چرخش خنک کننده جریان هوا روی پوست گورخر می شود.

تغییرات در بدن انسان

این ایده که هرچند سال یک بار سلول های بدن با سلول های جدید جایگزین می شوند از معروف ترین نظریات علمی است؛ اما این ایده درست نیست. در واقع میزان این جایگزینی در انواع سلول های بدن متفاوت است؛ به این صورت در هر سال حدود ده درصد از سلول های چربی با سلول های جدید جایگزین می شوند. ولی سلول های عضله قلب در هر سال و در 25 سالگی فقط در حدود یک درصد زمینه جایگزین دارند و عمل جایگزینی در 70 سالگی به 5 درصد کاهش می یابد. حتی اگر شما تا 100 سالگی هم زنده بمانید با این وجود بیش از نیمی از سلول های عضله قلب خود را که از زمان تولد خود دارید، همچنان با خود خواهید داشت.

به طور معمول سلول های عصبی کرتکس مغز و سلول های عدسی چشم انسان هرگز با سلول های جدید جایگزین نمی شوند. اما حتی اگر در برخی از سلول ها عمل جایگزینی به صورت کامل صورت نگیرد، باز هم تغییر خواهد کرد. مولکول های بدن دائما با محیط بیرون در طول فرآیند متداول متابولیک بدن در چرخه تبادل هستند . بطور مثال هر روز حدود سه لیتر آب در داخل بدن انسان جابه جا می شود. بدن هر انسان بالغ حدود 40 لیتر آب دارد که این مقدار در حدود 7 درصد در هر روز است. با توجه به این فرآیند تبادل، تا دو سال بعد به لحاظ آماری بعید است که بدن شما همان مولکول های آب را داشته باشد. اما کلسیم موجود در دندان های شما همیشه ثابت است.

معادله سقوط گربه از ارتفاع

هنگامی که یک گربه از ارتفاعی سقوط می کند به صورت یک بازتاب غریزی، بدنش را طوری در هوا می چرخاند که فرم پاهایش به سمت پایین باشد. موارد مستندی از سقوط گربه وجود دارد که از طبقه سی و دوم آسمان خراشی در نیویورک افتاده اند و زنده مانده اند! اما تضمینی برای این که این گونه سقوط ها بدون آسیب بوده باشد وجود ندارد. طبق نتایج مطالعاتی که در سال 1987 در مجله انجمن دامپزشکی آمریکا منتشر شد، از 123 گربه ای که به طور متوسط از ارتفاعی معادل با 5.5 طبقه سقوط کرده بودند، یک سوم شان بدون درمان اورژانس دامپزشکی جان دادند. جالب است بدانید صدمات ایجاد شده در سقوط از ارتفاع حدود هفت طبقه شدید تر از صدمات سقوط از ارتفاعی بیشتر از این است. محققان تصور می کنند گربه پس از سقوط از ارتفاعی معادل هفت طبقه (21 متر)، به سرعت نهایی می رسند.