سیستان و بلوچستان بهشت خزندگان ایران

سعید محمودی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: گونه شاخص کروکودیل پوزه کوتاه ایرانی فقط در جنوب سیستان و بلوچستان و انواع مارمولک های ایرانی از خانواده های جکونیده، آگاماها و لاسرتاها در این استان زیست می کنند.

وی ادامه داد: تمساح پوزه کوتاه ایرانی در منطقه بلوچستان با نام بلوچی (گاندو) شناخته می شود و زیستگاه اصلی آن رودخانه های باهوکلات، سرباز، کاجو قصرقند و نیکشهر است.

وی تصریح کرد: همه خانواده مارمولک های ایرانی بی خطر هستند و تهدیدی برای جان انسان ها به حساب نمی آیند.

وی اظهار داشت: از نظر خانواده مارها نیز گونه های بسیار ارزشمندی از جمله انواع مار افعی در سیستان و بلوچستان زیست می کنند.

وی گفت: حدود 37 گونه از مجموع 76 گونه مار سمی و غیر سمی شناسایی شده در کشور، در نقاط مختلف این استان مشاهده شده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: اخیرا نیز گونه مار افعی سیاه در استان کشف و به بانک ژن کشور معرفی شده است.

محمودی اظهار داشت: سیستان و بلوچستان با توجه به داشتن تنوع اقلیمی زیستگاه مناسبی برای زندگی گونه های مختلف خزندگان از جمله تمساح پوزه کوتاه، سوسمار باغ هندی، لاک پشت مهمیزدار شرقی، افعی شاخدار، بزمجه بنگالی، لاک پشت عقابی، مار جعفری و مارمولک دونده بیابانی است. 

وی با اشاره به تلاش اداره کل محیط زیست سیستان و بلوچستان در حفاظت از گونه های مختلف جانوری گفت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان روز گذشته با همکاری مردم محلی روستاهای اطراف زابل موفق به نجات یک بزمجه از داخل چاه آب شدند.

گونه های جانوری و گیاهی استان در 13 منطقه شامل پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده، آثار طبیعی ملی و مناطق شکار ممنوع زیست می کنند. 

حدود یک میلیون و 500 هزار هکتار از گستره سیستان و بلوچستان به عنوان منطقه حفاظت شده تحت نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست قرار دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا