تامین بودجه پژوهش کشور چالش‌ کلیدی در اسناد بالادستی است

رضا زرنوخی با اشاره به  سلسله نشست‌های این ستاد با رویکرد اقتصادی به علم، فناوری و نوآوری گفت: پس از هر نشست گزارش‌هایی آماده شده و به بحث و تبادل نظر گذاشته می شود و پس از جمع‌بندی نهایی برای تدوین قانون یا آیین‌نامه به دبیرخانه شورای عالی عتف پیشنهاد و یا به شکل مستندات دانشی به محققین در حوزه مربوطه ارائه خواهد شد.

وی بابیان اینکه تامین بودجه پژوهش کشور به عنوان چالش کلیدی در اسناد بالادستی وجود دارد، افزود: مطالعه چالش‌ها و ارائه راهکاردر این خصوص از وظایف ستاد اقتصاد علم، فناوری و نوآوری است.

زرنوخی در خصوص ارزش‌گذاری دارایی‌های فکری اظهار داشت: در شرایط سرمایه‌گذاری در دارایی‌های فکری، تقسیم سهم برای صاحبان ایده، سرمایه‌گذاران و دانشگاه‌ها نیز به عنوان صاحبان ایده، حائز اهمیت است و یکی از مسائلی است که باید به شکلی جدی به آن پرداخته شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بازار دارایی فکری در کشور بوجود آمده و قانون آن در فرابورس تدوین شده است، افزود: در این راستا برخی از پروژه‌های کار شده در دانشگاه‌ها و کارگاه‌ها ارزش‌گذاری شده و بر روی تابلو قرارگرفته است.

دبیرستاد اقتصاد علم، فناوری و نوآوری شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری پیش‌بینی مسائل حقوقی موجود در قوانین که با علم و فناوری مغایرت دارد و ارائه پیشنهادهای اصلاحی در این خصوص را از دیگر وظایف و برنامه‌های این ستاد دانست و خاطرنشان کرد: در راستای بررسی مسائل تحلیلی موجود، نشست‌هایی را با حضور دستگاه‌ها و عوامل مرتبط با آن حوزه برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: از آنجا که تدوین آیین‌نامه صندوق‌های تحقیقات و فناوری در وزارت علوم برای سرمایه‌گذاری خطرپذیر در حال اجرا است و دیگر اعضای این نشست نیز به دلیل پرداخت همزمان دستگاه‌ها و سازمان‌های به موضوعات مورد بحث در این خصوص حرفهایی برای گفتن داشتند، توانستیم به نتایج خوبی دست یابیم.

زرنوخی گفت: حمایت از پایان نامه‌های دکتری مرتبط با موضوعات ارائه شده در نشست‌ها یکی دیگر از برنامه‌های ستاد اقتصاد علم، فناوری و نوآوری است تا بتوان موضوعات مورد بحث را با عقبه علمی قوی‌تری به انجام برسانیم.

وی از ایجاد شبکه‌ای متشکل از صاحب‌نظران و عوامل انسانی این حوزه خبر داد و افزود: قصد داریم با شناسایی صاحبنظران و عوامل انسانی این حوزه یک بانک اطلاعاتی تشکیل دهیم تا مرجعی برای مشورت و اظهارنظر تخصصی در موضوعات مورد بررسی دبیرخانه شورای عالی عتف باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا