ترمیم یخ های قطب شمال در سال های اخیر

بر اساس گزارشی که به تازگی در مجله علمی journal Nature Geoscience منتشر شده است ، یخ های موجود در قطب شمال در سال های پس از 2013 تا کنون اندکی افزایش داشته اند و از میزان و حجم آسیب های شدید سال های میانی 2010 تا 2012 تا حدی کاسته شده است . این پژوهش ها توسط گروهی از دانشمندان دانشگاه کالج لندن University College London و با همکاری دانشمندان دانشگاه لیدز University of Leeds انجام شده است . در این مطالعات مشخص شد که میزان و سطح یخ های دریاهای شمال همپشایر Northern Hemisphere در پائیز سال 2013 که به صورت  غیر معمول سرد تر بوده و تابستان خنکی را در پی داشت  ، افزایش داشته است . پژوهشگران در این رابطه اعلام کردند که یافته های فوق نشان می دهد که احتمالا یخ های قطبی دارای خاصیت بازگشت پذیری بیشتری از آن چه تا کنون تصور می شد ، هستند . البته باید به این مساله نیز اشاره کرد که تصاویر دریافت شده از ماهواره نشان می دهد که میزان یخ های قطبی در سال های اخیر به نسبت سال 1970 میلادی ، با کاهشی 40 درصدی رو به رو بوده است .

گفتنی است نویسنده مقاله فوق اعلام کرده است که بررسی و مطالعه میزان گسترش یخ های قطبی به مراتب ساده تر از مطالعه ضخامت و قطر آن ها است که نیازمند بررسی حجم و عمق یخ ها بوده و تجهیزات ویژه ای برای آن مورد نیاز است .

در همین زمینه راشل تایلینگ Rachel Tilling از مرکز قطبی نظارت و مدلسازی در زمین و علوم سیاره ای Center for Polar Observation and Modelling at UCL's Earth and Planetary Sciences اعلام کرد : " کاهش منطقه تحت پوشش یخ ها در مناطق و دریاهای قطبی ، متناسب  با کاهش حجم و ضخامت یخ ها است . "

این پژوهش ها توسط انجمن تحقیقات محیط زیست و طبیعت the Natural Environment Research Council پایه گذاری شده است .  در این پزوهش ها از اطلاعات 88 میلیون گزارش اندازه گیری ضخامت و میزان یخ های قطبی که در فاصله سال های 2010 تا 2014 میلادی به ثبت رسیده ، بهره برداری شده است . بر اساس اطلاعات منتشر شده در این رابطه ، این اطلاعات  طی ماموریت ماهواره CryoSat-2 که به اتحادیه اروپا تعلق دارد ؛ جمع آوری شده است .

در این مطالعات ، محققان به وجود تغییرات قابل توجهی در حجم و ضخامت یخ های قطب شمال در طول پائیز پی برده و دریافتند حجم این یخ ها در فاصله سال های 2010 تا 2012 به میزان 14 درصد کاهش یافته و پس از آن با افزایش قابل توجهی رو به رو بوده است .

اطلاعات فوق نشان می دهد که که ضخامت و حجم یخ های قطب شمال پس از سال 2013 با رشدی 41 درصدی به نسبت سال پیشین رو به رو بوده و این موضوع در پی وجود تابستان خنک این سال است که 5 درصد از سال های پذشته خود خنک تر بوده است . این میزان رشد یخ های قطبی طی 5 سال گذشته و تا پیش از پائیز سال 2014  بی مانند بوده است .

نویسنده این پژوهش در خاتمه گزارش خود نتیجه گیری می کند که تابستان خنک و غیر عادی سال 2013 که در آن میزان دمای هوا به مانند سال 1990 میلادی گزارش شده است ، نقشی مهم و کلیدی در احیا و بازسازی یخ های قطب شمال ایفا کرده است .

در خاتمه لازم به توضیح است که در تابستان سال 2014 و همزمان با افزایش دما ، بیشترین میزان حجم ذوب یخ های قطبی ، در مناطق شمال گرینلند گزارش شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا