پلی تاشو که بر اساس نیاز تغییر شکل می دهد

یکی از مشکلاتی که در شرایط بحران های طبیعی به چشم می خورد، از دست رفتن مسیرهای ارتباطی به واسطه شکاف هایی که در زمین به وجود می آیند و یا نبودن پل های ارتباطی بر روی رودخانه ها است. این مشکل می توان موجب عدم امکان امداد رسانی سریع به مناطق حادثه دیده شود.

حال متخصصان دانشگاه هیروشیما در یک اقدام ویژه دست به طراحی نوع خاصی از پل زده اند که این مشکل را به صورت کامل رفع می کند. در این طراحی از مفاهیم سنتی ژاپنی یعنی اوریگامی الهام گرفته شده است و این پل می تواند درست مانند یک ساختار اوریگامی، تغییر شکل بدهد.

این پل در شرایط اضطراری می تواند به عنوان یک مزیت بسیار بزرگ محسوب شود زیرا می توان آن را تا کرده و در پشت یک ماشین حمل بار جای داد. در هنگام نیاز نیز می توان این پل را باز کرده و به راحتی آن را به طول مورد نظر درآورده و مسیر عبور را مهیا ساخت.

البته این پل نسخه چهارم از تلاش های این سازنده برای ایجاد چنین ساختاری محسوب می شود و به همین دلیل نیز نام آن Mobile Bridge Version 4.0 یا به اختصار MB 4.0 تعیین شده است. طول نهایی این پل برابر با 21 متر و 33 سانتی متر (70 فوت) است و می توان آن را بر اساس نیاز به سایزهای کوچک تر از این طول نیز در آورد.

فرایند استفاده از این پل نیز بسیار سریع است و برای گشودن و یا جمع کردن آن تنها به 5 دقیقه زمان نیاز خواهد بود و به همین دلیل نیز در شرایط فوریت های امدادی می توان از MB 4.0 به خوبی استفاده بهینه برد. به این ترتیب دیگر نیازی به ساخت یک پی نیرومند برای ایجاد پل نخواهد بود و می توان این پل را در طول مسیر به دفعات استفاده کرد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا