بهترین کتاب‌های علمی خارجی زبان سال 2014 به انتخاب گاردین

سیناپرس: "یک سوم جزیره‌های مرجانی، یک سوم نرم‌تنان ساکن آب‌های شیرین، یک سوم کوسه‌ها و ماهیان عمق زی، یک چهارم همه پستانداران، یک پنجم همه خزندگان و یک ششم همه پرندگان در حال حاضر به سوی انقراض درحال حرکت هستند." کولبرت در کتاب خارق‌العاده  خود اینگونه روند ناپدیدی گونه‌های مختلف جانوری را توضیح می‌دهد. از نظر نویسنده وقتی صحبت تقسیم سیاره زمین با دیگر جانداران ساکن در آن به میان می آید، انسان‌ها تبدیل به همسایگانی از جهنم می شوند. حالا انسان‌ها درحال زایش همان نوع انقراضی هستند که 66 میلیون سال پیش دایناسورها را از میان برد، بعید نیست که این روند تبدیل به رقیبی برای انقراض دوره پرمیان-تریاسه شود که 252 میلیون سال پیش 70 درصد کل گونه‌های مهره‌داران را از زمین پاک کرد.

 

کولبرت این داستان غم انگیز را با چنان ذوق و تعقلی تشریح می‌کند که سخت می توان کتاب را پس از شروع به خواندن بر زمین گذاشت. به جرات می‌توان عنوان بهترین کتاب علمی سال را تقدیم او کرد.

یوال نوا هراری، نویسنده کتاب "انسان: تاریخچه‌ای کوتاه درباره بشر" هم با دیدگاهی جامع و نثری صیقل‌خورده کتاب خود را نوشته است. نویسنده در این کتاب به خیزش انسان دوران مدرن می‌پردازد و توضیح می‌دهد که چگونه انسان دوران حاضر به جایگاه کنونی خود در جهان امروزی رسیده است. مشاهدات هراری در کتاب‌اش ریزبینانه و آمیخته با ظرافت و شوخ طبعی است.

در مقابل او والتر آیزاکسون ایستاده است که پیش از این با چاپ کتاب های بیوگرافیک درباره آلبرت انیشتن و استیو جابز به شهرت رسیده بود. کتاب جدید او "بدعت‌گذاران" نام دارد. کتابی که به عنوان یک کتاب قرن بیست و یکمی بسیار جالب توجه است. در این کتاب سرگذشت پیشگامان انقلاب دیجیتالی را خواهیم خواند، فهرستی بلند از نام‌های الن تورینگ و جان فونن نویمان تا بیل گیتس و تیم برنرز-لی. در این کتاب هم با نثری استادانه مواجه هستیم.

و در آخر هم قصد دارم کتابی بسیار ارزشمند را معرفی کنم. کتاب "منتخب عکس‌های حیات وحش سال" که شامل عکس هایی از مراسمی سالانه با همین نام در موزه تاریخ طبیعی لندن است که امسال 50 سالگی خود را جشن گرفت. عکس‌هایی با جزئیات غنی و خیره‌کننده که نگاهی مفتخرانه از طبیعت وحشی سیاره مادری‌مان به ما می‌دهد. همچنین شاید نشانه‌ای آگاه‌کننده باشد که بدانیم درحال از دست دادن چه چیزی هستیم.

رابین مک ‌کی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا