افزایش امید به بهبودی در بیماران مبتلا به پارکینسون

پژوهشگران و پزشکان  دانشگاه خودمختار ملی مکزیک (National Autonomous University of Mexico) در گزارشی رسمی از کشف روش درمانی جدیدی خبر دادند که می تواند بیماران پارکینسون را تا 85 درصد بهبود بخشیده و عوارض بیماری را در آن ها کاهش می دهد .

در همین زمینه پاتریشیا ورگارا آراگون (Patricia Vergara Aragon) پژوهشگران دانشگاه خودمختار ملی مکزیک و از اعضای این تیم تحقیقاتی در مصاحبه ای مطبوعاتی در رابطه با روش درمانی فوق الذکر  چنین توضیح می دهد : " آزمایش هایی که ما  روی موش ها انجام داده ایم نشان می دهد ، دی اکسید تیتانیوم میکروپلنت ها با ایجاد ماده دوپامین (dopamine) باعث می شود تا عملکرد حرکتیشان جانوران بهبود قابل ملاحظه ای پیدا کند . "  قابل ذکر است ، دوپامین نوعی پیام رسان عصبی از نوع کاتکولامین است که در بیشتر مهره داران و بی مهرگان وجود داشته و نقش فعال کنندگی دارد .

بیماری پارکینسون در درجه اول بر افراد بیش از پنجاه سال اثر گذاشته و به طور تدریجی باعث زوال سلول های عصبی مغز که مسئول ایجاد دوپامین هستند ، می شود . دوپامین به عنوان پیام رسان شیمیایی در پیوند سلول های عصبی در سراسر مغز عمل می کند و مسئول کنترل حرکت بدن انسان است .

بر اساس اخبار منتشر شده در این زمینه ، محققان مرکز تحقیقات و فن آوری پیشرفته از موسسه ملی پلی تکنیک کاربردی در همکاری با پژوهشگران دانشگاه خود مختار ملی مکزیک موفق شدند تا با به کارگیری روش فرایند سل – ژل (sol-gel) که نوعی رسوب ‌دهی محلول شیمیایی بوده ، مولکول های دوپامین را در یک مخزن بسیار ریز (microreservoir) در یک پایه سرامیکی قرار دهند .

پاتریشیا ورگارا آراگون  در ادامه توضیحات خود در رابطه با نوع عملکرد این روش جدید درمانی می گوید : " هنگامی که این مخزن دوپامین برای بیمار به کار می رود ، این تکنیک اجازه می دهد تا انتقال دهنده های عصبی تحت تاثیر قرار گرفته شده بیماری پارکینسون برای یک مدت طولانی تری پایدار باقی بماند و  به این ترتیب روند زوال سلول های عصبی مغز کند تر می شود . "