آینده ای روشن در انتظار فناوری‌های حوزه سلامت ایران است

صاحبان این فناوری ها در ایران نیز مانند سایر متخصصان تکنولوژی های دیگر برای رسیدن به جایگاه مطلوبشان با مشکل‌های عدیده‌ای روبرو هستند. مشکل هایی که باید دیر یا زود برای آن چاره ای اندیشیده شود.

خبرنگار سیناپرس به این منظور گفت و گویی با دکتر لادن گیاهی، متخصص تغذیه، مدیر مرکز رشد فناوری سلامت ابن سینا، مدیر کلینیک تغذیه مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا وعضو هیات علمی پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن سینا انجام داد.

شما دراین مرکز دقیقا چه فعالیت هایی انجام می دهید؟

فراهم آوردن زمینه مناسب برای ورود و توانمند سازی متخصصان حوزه های مختلف سلامت و حمایت از این افراد از جمله اهدافی است که ما در این مرکز پیگیر آن هستیم. ایده و طرح های این افراد می تواند نقش موثری در تحول سلامت داشته باشد. علاوه  بر حمایت ها و فراهم کردن این بسترها، ما به این افراد کمک می کنیم تا تیم کاری خود را شکل بدهند. طرح هایشان از بابت امکان سنجی مورد مطالعه قرار بگیرند. طرح های کسب و کارشان تهیه و مورد توجه سرمایه گذاران قرار بگیرد تا آنان بتوانند کسب و کارشان را راه اندازی کنند.

 در این مرکز از کدام طرح ها حمایت کرده‌اید؟ عمده محصول های مرکز شما کدام است؟

تولید کیت های آنتی بادی مونوکلونال و پلی کلونال، تولید جنین های منجمد شده گاوی، تولید آنتی باکتریال ها، کیت های تشخیص تولید مثل، تولید محیط کشت آماده میکروبی، تجهیزات آزمایشگاهی و تخت های حمل بیمار( با استفاده ازجدیدترین تکنولوژی های روز دنیا) و….از جمله محصول های تولید شده شرکت های دانش بنیان مستقر در این پارک است. همچنین ما شرکتی فعال در زمینه انجام خدمات مشاوره‌ای و حقوقی، امکان سنجی طرح ها، تهیه کسب و کارها و سرمایه گذاری ها داریم که متخصصان را در این زمینه یاری می کند.

در ساخت این محصولات چه استانداردهای ملی و بین المللی را رعایت می کنید؟

تمام محصول های تولیدی برای ورود به بازار باید مورد تایید وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و مراجع ذی ربط قرار بگیرند و استانداردهای لازم را کسب کنند. تمام محصول های تولیدی ما تاییده شان را از وزارتخانه گرفته اند اما از آنجایی که یک سری از کالاهای ما برای نخستین بار در کشور تولید شده و استاندارد ملی برای آن تعریف نشده است به همین دلیل ما مجبوریم برای ساخت آن از استانداردهای بین المللی استفاده کنیم.

آیا کیفیت محصول های تولید شده شما با نمونه های مشابه خارجی برابری می کند؟

اگر کیفیت محصول های ما با نمونه های مشابه خارجی برابری نکند، نمی توانیم وارد بازار شویم. هدف ما این است که محصول هایی تولید کنیم که قابل ورود به بازار باشند و تحولی ایجاد کنند. اگر همان محصولی که هم اکنون در بازار وجود دارد، بدون هیچگونه تغییری تولید شود، نیازی از جامعه رفع نخواهد شد و دیگر نیازی به محصول تولید شده این مرکز وجود ندارد. ما سعی داریم یک کار جدید، با رویکردی متفاوت ارایه دهیم. کاری که شاید اصلا کسی قبلا انجام نداده است و مشابه داخلی ندارد.

در سطح خاورمیانه و آسیا در تولید این محصول ها از چه جایگاهی برخوردار هستیم؟

ما هنوز در ابتدای کار هستیم. شاید مراکز رشد و پارک هایی که در زمینه های صنعتی و مهندسی فعالیت می کنند چند گام جلوتر از شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت باشند. با این وجود من مطمئن هستم با حمایت ها و همت مسوولان در سطح مدیریتی، محصول های خوبی از شرکت های دانش بینان حوزه سلامت در آینده ای نزدیک وارد بازار شود. قطعا با تولید این محصول ها ما در 4-5 سال آینده علاوه بر جهش علمی پرشتاب، حرفی نیز برای گفتن خواهیم داشت.  

عمده مشکل های شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت برای ارایه محصول شان به بازار داخلی کدام است؟

محصول های تولید داخل باید راه ورود به بازار و بازاریابی را خوب پیدا کنند. کاری که اغلب متخصصان آن را نمی شناسند. مرکز رشد نقش پررنگ و مهمی در تحقق یافتن این امر و یافتن مسیر مناسب برای متخصصان دارد. این مرکز به تولید کنندگان داخلی کمک می کند تا متخصصان دریابند چگونه محصولشان وارد بازار شود. چگونه  متخصصان محصول خودشان را معرفی و بازاریابی کنند. استراتژی آنها برای ورود محصول شان به بازار باید کدام باشد. در واقع مرکز رشد، پل ارتباطی بین تولید کننده و سرمایه گذار است. ما باید نیاز جامعه مان را طبق بحث اقتصاد مقاومتی خودمان برآورده کنیم. ما باید با تامین نیاز داخلی توسط محصول های ایرانی از ورود کالاهای خارجی جلوگیری کنیم. متاسفانه هم اکنون ورود کالاهای خارجی به داخل کشور، یکی از مشکل هایی است که خیلی از شرکت های دانش بنیان با آن مواجه اند بنابراین ضرورت دارد ما در زمینه سیاست گذاری ها جدی تر وارد عمل شویم.

توقع تان از دولت چیست؟

ما هم اکنون از نظر تخصصی و تکنولوژی کم نداریم. ما باید روی جذب متخصصان این تکنولوژی با بخش سرمایه گذاری و بازاریابی این محصول ها بیش از پیش کار کنیم. تا زمانی که این محصول ها، ایده ها، تحقیق ها و تولیدها در فضای آزمایشگاهی، داخل پژوهشگاه ها و شرکت ها باقی بمانند ما حرفی برای گفتن نخواهیم داشت. این محصول ها باید از محدوده آزمایشگاهی، پژوهشگاهی و مرکز رشد خارج و وارد بازار شوند. برای تحقق هرچه بهتر این کار، مرکزمان را از فناوری پزشکی به فناوری سلامت تغییر نام دادیم زیرا با عنوان شدن فناوری پزشکی ناخودآگاه محصول های تولیدی تنها معطوف به دارو و راه های درمانی و پیشگیری می شود. در حالی که فناوری سلامت، طیف وسیعی از فناوری ها از پزشکی و درمان تا تغذیه ، کشاورزی، دامپروری و محیط زیست را در بر می گیرد. ما توقع مان از دولتمردان و مسوولان در حوزه سلامت این است که تنها بخش سلامت را مربوط به دارو و درمان نبینند و حمایت های از سایر فناوری های حوزه سلامت نیز داشته باشند.

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا