پدیده ریزگردها تاوان بی احترامی به طبیعت است

بی اعتنایی به طبیعت و تخریب محیط زیست از جمله مسایلی است که شاید در کوتاه مدت عوارض و پیامدهای خود را نشان نمی دهد اما در درازمدت، هزینه های سنگینی به جامعه تبدیل خواهد کرد. اتفاقی که متاسفانه در کشور ما به وقوع پیوست و حالا تبعات ناشی از آن به روشنی قابل درک است.

خشک شدن دریاچه ها و تالاب ها، گسترش فرسایش خاک، از بین رفتن جنگل ها و پوشش گیاهی از جمله مهم ترین دلایل به وجود آمدن ریزگردهاست که در چند سال اخیر کشور ما را به شدت تحت تاثیر قرار داده و سلامت شهروندان را به مخاطره انداخته است.

تردیدی نیست که حفظ محیط زیست و عدم تخریب منابع طبیعی بهترین راهکار برای جلوگیری از وقوع بحران های طبیعی به ویژه ریزگردهاست و این کار به مراتب موثرتر و کم هزینه تر از روش های مقابله و مهار این بحران هاست. منتها این امر به یک عزم ملی و مشارکت همگانی نیازمند است. چراکه یک یا چند نهاد و دستگاه دولتی و نظارتی قادر به حفاظت از منابع ارزشمند طبیعی نیستند و می بایست یک یک شهروندان در این راستا همکاری کنند. و تردیدی نیست که نقش آموزش و فرهنگسازی در این زمینه نقشی بی بدیل و انکارناشدنی خواهد بود.

دکتر مسعود پزشکیان؛ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: اگر ما به محیط زیست و طبیعت بی احترامی کنیم تاوانش را خواهیم دید. اگر ما با طبیعت درست برخورد نکنیم نمی توانیم با ریزگردها مقابله کنیم و ضربه سختی هم خواهیم خورد که قابل جبران نیست. در نتیجه بهترین کار آن است که تلاش کنیم با طبیعت خشن برخورد نکنیم. آب، درخت، خاک، جنگل و… را حفظ و بعد سوخت را درست مدیریت کنیم تا بتوانیم در این جامعه زندگی کنیم.

وی افزود: اگر در اثر بی احترامی به طبیعت، پدیده ریزگردها شکل بگیرد و تشدید شود، بیماری های قلبی، ریوی و انواع و اقسام مشکلات چشمی و تنفسی و حتی ممکن است سرطان ها به تبع آن بروز نماید.

وزیر پیشین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه اظهار کرد: هنوز آمار دقیق و کارشناسی شده در مورد میزان بیماری های ناشی از پدیده ریزگردها نداریم. البته این موضوع تنها به وزارت بهداشت مربوط نمی شود. وزارت بهداشت تنها برای حفظ سلامت جامعه می تواند اطلاع رسانی کند همانطور که رسانه ها نیز این نقش را بر عهده دارند. وزارت جهاد کشاورزی بیشتر از همه مسوول است چون سیستم آب و خاک و جنگل دارد از بین می رود. وقتی اینها باشند که ریزگردی به وجود نمی آید و تنها با از بین رفتن این منابع است که مشکلاتی چون ریزگرد خود را نشان می دهد. به نظر من همه در این زمینه مسوولند از روحانیت گرفته تا سازمان ها و وزارتخانه ها و حتی رسانه ها و دانشگاه ها.

پزشکیان توسعه نیافتگی را از ریشه های عدم مهار پدیده ریزگردها در کشور دانست و گفت: اینکه سال هاست صحبت از مهار ریزگردها می شود اما اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاده به دلیل توسعه نیافتگی است. به هرحال صحبت کردن که مالیات ندارد. آب و خاک و منابع طبیعی از بین می رود اما تنها حرفش را می زنیم.          

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا