درمان آب مروارید بدون نیاز به جراحی با قطره چشمی جدید

میلیون‌ها نفر از بیماری آب مروارید (cataracts) رنج می‌برند و بیش از نیمی از موارد نابینایی در جهان بدلیل ابتلا به این بیماری و عدم درمان به موقع است. درحال حاضر تنها روش درمان آب مروارید، انجام عمل جراحی برای برداشتن عدسی کدر شده چشم و جایگزین کردن آن با یک عدسی مصنوعی شفاف است.

باتوجه به افزایش جمعیت سالمند جهان انتظار می‌رود که تعداد عمل‌های جراحی آب مروارید تا 20 سال آینده دو برابر شوند.

آب مروارید از تجمع پروتئین‌های تشکیل‌دهنده عدسی ایجاد می‌شود؛ برای بررسی چگونگی پیشگیری طبیعی چشم از تجمع پروتئین و شفاف ماندن عدسی چشم، ژن‌های دو خانواده که اغلب از بدو تولد به آب مروارید مبتلا می‌شوند، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا، سن‌دیه‌گو در تحقیقات خود دریافتند، این دو خانواده ناقل جهش در یکی از ژن‌های دخیل در تولید یک مولکول کوچک موسوم به لانوسترول (lanosterol) هستند. نسخه سالم این مولکول در چشم‌های سالم از تجمع پروتئینی منجر به آب مروارید پیشگیری می‌کند.

برای بررسی تأثیرات لانوسترول در بروز آب مروارید، سگ‌های پیر مبتلا به آب مروارید با قطره چشمی لانوسترول تحت درمان قرار گرفتند.

پس از شش هفته از شروع درمان با قطره لانوسترول، میزان کدر بودن عدسی و اندازه آب مروارید در سگ‌ها بدون انجام جراحی کاهش یافت. نتایج مشابهی در آزمایش صورت گرفته بر روی سلول‌های عدسی چشم انسان و عدسی چشم خرگوش در ظروف آزمایشگاهی بدست آمد.

این مطالعه که نتایج آن در شماره اخیر مجله Nature منتشر شده است، در مراحل اولیه قرار داشته و به تحقیقات گسترده‌تری برای بررسی ایمنی این ترکیب نیاز دارد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام من چشمم اب مروارید داره نمیخوام جراحی کنم ایا راه دیگه ای هست؟منتظرجواب شماهستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا