تقویت حافظه با خواب مناسب

محققان سوئدی در پژوهش های جدید خود دریافتند ، افرادی که خود را در موقعیت های استرس زا می یابند بهتر است ، برای جلوگیری از کاهش سطح  حافظه ، خواب شبانه کاملی داشته باشند .

کریستین بندیکت (Christian Benedict) یکی از پژوهشگران شرکت کننده در این مطالعات ،  در رابطه با اهمیت خواب در افزایش قدرت حافظه می گوید : " کیفیت خواب بسیار مهم است . خواب عمیق که معمولا در ساعات اولیه خوابیدن رخ می دهد نقش مهمی در سلامت بدن ایفا می کند . "

محققان در این پروژه تحقیقاتی پانزده نفر داوطلب را مورد بررسی قرار دادند . قابل ذکر است که این افراد پیش از خواب چهار یا هشت ساعته خود به مطالعه و یادگیری مطلبی می پرداختند . این داوطلبان در دو گروه از حافظه یادگیری متفاوت قرار گرفتند که محققان آن ها را در معرض استرس حاد پس از بیدار شدن قرار دادند . به این صورت که یک لیست از کلمات تازه آموخته شده را با صدای بلند برایشان پخش می کردند .

پژوهشگران در نتایج بررسی ها دریافتند افت به یاد آوری درس آموخته شده شب قبل در  کسانی که چهار ساعت خوابیده بودند ، ده درصد بیشتر است .

کریستین بندیکت در رابطه می گوید : " ما همیشه در پریشانی و استرس قرار داریم . ممکن است شما در حالی که دارید از یک فروشگاه مواد خوراکی و آب نبات برای کودکتان می خرید ، دوستی با شما تماس گرفته و سوالات مهمی بپرسد . در این حالت شما دچار استرس می شوید . "

بندیکت در ادامه توضیحاتش افزود : " دانش آموزان و دانشجویانی که تمام شب را بیدار مانده و از آن برای یادگیری و ذخیره اطلاعات درسی استفاده می کنند ، راه و روش خوبی برای حفظ آموخته های خود در حافظه بلند مدت انتخاب نکرده اند . علاوه بر آن ، این افراد صبح روز بعد در حالی که در موقعیت استرس زا همچون موقعیت امتحان قرار گیرند ، نمی توانند همه مطالب آموخته شده را به خوبی به یاد آورند . "   

او به محاسبه میزان حفظ خاطره افراد ، پس از خواب پرداخته و دریافت که تعداد کمی از افراد می توانند خاطره کاملی از آموخته های خود را پس از خوابی کمتر از هفت ساعت حفظ کنند .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا