رعایت حقابه تالاب ها و دریاچه ها برای جلوگیری از پدیده ریزگرد

هدایت الله میرمرادزهی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به بحث مهار ریزگردها برای حفظ سلامت شهروندان، گفت: نیاز به اکسیژن و هوای پاک، نیاز اولیه هر انسانی برای حفظ سلامت است. به نظر می رسد مهار ریزگردها یکی از اولویت های ما در سطح کشور باشد. چون همه چیز بستگی به سلامت شهروندان دارد و یکی از ارکان سلامت، داشتن هوای پاک است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، افزود: نظر ما بر این است که دولت می بایست پیشگیری از وقوع این پدیده را در راس اقدامات خود قرار دهد. یعنی در دشت هایی که صاف و عاری از پوشش گیاهی هستند، درخت های مقاوم کشت شود و یا مالچ پاشی صورت بگیرد و یا شن های آن مناطق تثبیت شود. چون اگر از این مساله غفلت کنیم، روز به روز در اثر گسترش خشکسالی، مشکلات ما هم بیشتر می شود. اینها اقداماتی است که قابلیت عملیاتی شدن را دارد و تجربه نشان می دهد با انجام این اقدامات، بیماری های مربوط به ریزگردها کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: پدیده ریزگردها قابل مهار است چراکه راهکارهای آن مشخص شده است. منتها دولت باید منابع مالی آن را تامین کند و اقدامات عملی در این زمینه انجام دهد تا سلامت شهروندان در معرض خطر قرار نگیرد.

میرمرادزهی در پاسخ به این پرسش که آیا کانون های ریزگرد در کشور ما و کشورهای همسایه شناسایی شده است؟ گفت: بله. یک دشت که بین کشور ما و عراق قرار دارد، یکی از کانون های ریزگرد است. در شرق کشور هم بخشی در استان سیستان و بلوچستان و بخشی در افغانستان قرار دارد. بنابه گزارشاتی که به ما می رسد هردو دولت مایل به انجام اقدامات پیشگیرانه از جمله مالچ پاشی هستند. بنابراین در قالب کنوانسیون های بین المللی می توان همکاری های لازم را به عمل آورد. البته دولت هرجا خلا قانونی احساس کرده، مجلس به دلیل همدلی با دولت این خلاهای قانونی را مرتفع کرده است. باز هم اگر دولت خلا قانونی در این زمینه داشته باشد، مجلس و کمیسیون های تخصصی آماده همکاری هستند تا این معضل برطرف شود.       

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در ادامه با اشاره به نقش خشک شدن تالاب ها و دریاچه ها در تشدید پدیده ریزگردها، اظهار کرد: خشک شدن تالاب ها و دریاچه ها نیز در ایجاد و تشدید پدیده ریزگرد بسیار موثر است. برای غلبه بر این مشکل باید منابع آبی بالادست دریاچه ها و تالاب ها را مد نظر قرار دهیم. اگر می خواهیم آب را در نقطه ای ذخیره کنیم باید حقابه تالاب ها و دریاچه ها را رعایت کنیم تا از گسترش بیماری ها جلوگیری شود.

وی در پایان گفت: هم اکنون لایحه حفاظت از خاک و حفاظت از جنگل ها در کمیسیون کشاورزی مجلس در دست بررسی است و بسیاری از مواد آن تاکنون تصویب شده است. هدف ما این است که این خسارات و بیماری ها از طریق آلودگی هوا به مردم منتقل نشود.  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا