فرهنگ سازی برای ترک سیگار باید از کودکان آغاز شود

سیناپرس: علی اصغر رمزی در حاشیه بازدید از بخش‌های مختلف جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران و مرکز فرآموز نفس پاک این جمعیت، ضمن تشکر از فعالیت های این مرکز افزود: من در سالهای 84-85 مدیر عامل شرکت دخانیات بودم و با هدف کاهش استعمال دخانیات، اقدام به تولید کالاهای ترک دخانیات کردم؛ اما متاسفانه در دوره های بعد، تولید آنها متوقف شد.

وی افزود: بر اساس ماده 102 قانون برنامه پنجم توسعه، دولت مکلف است مصرف دخانیات را در کشور کاهش دهد؛ برای تحقق این امر، تولید سیگار در داخل کشور افزایش و ورود سیگار وارداتی کاهش می یابد.

رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور، با اشاره به غیر استاندارد بودن سیگارهای وارداتی قاچاق متذکر شد: در راستای کاهش مصرف سیگار و مبارزه با قاچاق، ممنوعیت ورود برندهای جدید از سیاست های مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور است. در حال حاضر سالیانه در حدود 62 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می شود که تنها 38 میلیارد نخ آن تولید داخل است و مابقی به صورت قاچاق به کشور وارد می شود.

وی افزود: سیگارهای قاچاق وارداتی به علت استاندارد نبودن، چندین برابر بیشتر از یک سیگار معمولی برای سلامت انسان مضر است. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از این قبیل مسائل، برندهای تولید سیگار را به تولید داخلی تبدیل کنیم.

رمزی، دیگر راهکار مبارزه با قاچاق سیگار را کاشت توتون در کشور دانست و عنوان کرد: افزایش کاشت توتون در کشور، علاوه بر اینکه نیاز به واردات را کم می کند، می تواند منجر به صدور توتون به کشورهای همسایه شود. ضمنا باید بدانیم که تولید کالاهای ترک دخانیات نیز نیاز به نیکوتین دارد؛ بنابراین افزایش کاشت توتون در کشور می تواند منافع بیشتری در حوزه کاهش مصرف سیگار و افزایش سلامت شهروندان را به همراه داشته باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا