یک نفر از هر پنج زن به میگرن مبتلا می شود

به گزارش ایرنا از انجمن سردرد ایران، دکتر علی اصغر اخوت با بیان اینکه هشت درصد از مردان نیز مبتلا به میگرن هستند، افزود: با توجه به آمار ابتلای زنان و مردان به میگرن می توان به شیوع بالای این بیماری در جامعه پی برد.

وی میگرن را یک بیماری شایع نورولوژیک دانست و گفت: درباره علت بروز میگرن فرضیه های مختلفی بیان شده است که هیچ کدام ثابت شده نیست، اما جنبه ژنتیکی بسیار قوی دارد و حدود 90 درصد مبتلایان به این بیماری سابقه فامیلی مثبت دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد تاریخچه و نامگذاری این بیماری اظهار کرد: میگرن از یک کلمه یونانی به نام 'نصف سر' مشتق شده و بیانگر توزیع سردرد است که معمولا یک طرف سر را درگیر می کند. البته میگرن می تواند به بروز سردرد در هر دو طرف سر نیز منجر شود.

اخوت با اشاره به اینکه میگرن یک سردرد عودکننده با شدت متوسط تا شدید است که بیشتر با تهوع، حساسیت به نور، صدا یا بو همراه است، اظهار کرد: دردهای میگرنی حدود سه تا 72ساعت طول می کشد و بیمار را دچار آزردگی شدید می کند. 

وی افزود: ممکن است یک سوم بیماران قبل از سردرد، علایم پیش درآمدی داشته باشند؛ این علایم بیشتر به صورت بینایی یا حسی است و به صورت نورهایی به شکل جرقه زدن در میدان بینایی یا گزگز دست نمایان می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه میگرن انواع مختلفی دارد که تشخیص آن برعهده نورولوژیست ها (متخصصان بیماری های مغز و اعصاب) است، اظهار کرد: برای پیشگیری از عود میگرن، اجتناب از عوامل تشدیدکننده سردرد مانند استرس، بی خوابی، سیگار کشیدن، مصرف زیاد قهوه و چای بسیار مهم است. 

اخوت افزود: برنامه منظم ورزشی، خواب منظم، اجتناب از خوردن غذا با حجم زیاد یا گرسنگی طولانی در کنترل سردرد بسیار مفید هستند.

وی به بیماران میگرنی توصیه کرد: مبتلایان به میگرن که بیش از 2 بار در ماه دچار سردرد می شوند و زمانی که دچار سردرد می شوند، سردرد آنها بیش از 24 ساعت طول می کشد و سبب تاثیرگذاشتن در فعالیت روزمره آنها می شود، باید به یک نورولوژیست مراجعه کنند زیرا نیاز به مصرف داروهای پیشگیری کننده دارند. 
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا