حالت غیر عادی در مغز افراد مبتلا به شیزوفرنی

دانشمندان امریکایی موفق به شناسایی ساختار مغزی بیماران مبتلا به  شیزوفرنی شدند که می توان در درمان آن ها عاملی کمک کننده محسوب شود .

محققان در این پروژه تحقیقاتی با به کارگیری تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (Magnetic Resonance Imaging) یا همان اسکن ام آر آی ، مغز دو هزار و 28 نفر از بیماران شیزوفرنی و دو هزار و 540 نفر از افراد سالم را در پانزده مرکز از سراسر جهان و تحت روش های استاندارد مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند .

لازم به ذکر است ، اسکیزوفرنی (Schizophrenia) یک اختلال روانی است که به آن روان‌ گسیختگی یا شیزوفرنی نیز می گویند و مشخصه اصلی  آن از کارافتادگی فرایندهای فکری و پاسخ گویی عاطفی ضعیف در فرد بیمار است . شروع علائم این بیماری معمولاً در دوران نوجوانی رخ می ‌دهد و بیمار دچار توهم شنیداری ، توهم‌ های جنون آمیز یا عجیب و غریب ، تکلم و تفکر آشفته شده  و به طور معمول اختلال قابل توجهی در عملکرد اجتماعی یا شغلی بیمار به وجود می آید .

جسیکا ترنر (Jessica Turner) استادیار روان شناسی و علوم اعصاب در دانشگاه ایالتی جورجیا (Georgia State University) و عضو این تیم تحقیقاتی در رابطه با پژوهش های جدید انجام شده  چنین توضیح می دهد : " این بزرگترین متا آنالیز یا فرا پژوهشی ساختار مغز بوده که در مورد بیماران اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی انجام گرفته است. ما بخش هایی را در مغز اینگونه بیماران پیدا کردیم که با نمونه آن در افراد سالم متفاوت است و آنها را نسبت به اندازه اثر گذاریشان درجه بندی کردیم . "

در حقیقت این یافته ها نتیجه افزایش تصویربرداری ژنتیک عصبی از طریق پروژه متا آنالیز از گروه مورد مطالعه قرار گرفته اسکیزوفرنی  بوده است .

این تحقیقات جدید و نتایج آن می تواند به درک بهتر اختلالات روانی کمک کند . پژوهشگران از این تحقیقات دریافتند که افراد مبتلا به اسکیزوفرنی از حجم کوچکتری در بخش های هیپوکامپ (hippocampus) ، آمیگدال (amygdala)، تالاموس (thalamus)، هسته اکومبنس (nucleus accumbens) و فضای داخل جمجمه (intracranial space) نسبت به افراد سالم برخوردار هستند و دارای حجم بزرگتر pallidum  و بطن مغز (ventricle) نسبت به گروه سالم هستند .

این پژوهش ها توسط تجزیه و تحلیل داده های مشترک مورد تایید قرار گرفته است و می تواند برای اختلالات و فنوتیپ مغز مورد استفاده قرار گیرد و تجزیه و تحلیل و به اشتراک گذاری داده ها باعث درک بهتر بیماری های روانی شدید خواهد شد .

قابل توجه است که مرحله بعدی این تحقیقات بررسی همه آثار این اختلالات برای شناسایی منطقه ای از مغز که بیشترین تاثیر را بر این اختلالات خواهد داشت بوده و علاوه بر آن بررسی اثرات سن، دارو محیط زیست و نشانه های تصویری بر روی این اختلالات نیز باید انجام گیرد .

جسیکا ترنر در ادامه توضیحات خود اعلام کرد : " در اینجا این احتمال وجود دارد که نه فقط به دلیل مجموعه داده های بزرگ بلکه به دلیل قدرت مشترک مغز در سراسر دنیا بتوان چیزی واقعی و قابل اعتماد را پیدا کرد که به توضیح این اختلالات بپردازد . "

لازم به تذکر است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در مجله روان پزشکی مولکولی (Molecular Psychiatry) منتشر شده و قابل دسترس است .

منبع 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا