فناوری که مصرف گلوتن را برای بیماران مبتلا به سلیاک مجاز می کند

به گزارش ایرنا از ساینس، سلیاک یک بیماری گوارشی است که سبب می شود سیستم ایمنی بدن بر اثر مصرف یک پروتئین به نام گلوتن، به پرزهای روده کوچک حمله کند و باعث اختلال در جذب مواد غذایی شود. گندم و جو حاوی پروتئین گلوتن هستند.

محققان کانادایی برای حل این مشکل و با استفاده از زرده تخم مرغ، ترکیبی تولید کرده اند که به محض ورود به معده با گلوتن ترکیب می شود. این ترکیب از آسیب پروتئینی به نام گلیادین جلوگیری می کند. گلیادین بخش مشکل ساز پروتئین گلوتن است که به پرزهای روده کوچک حمله می کند.

تولید کنندگان این محصول معتقدند که کمتر از سه سال دیگر، این مکمل وارد بازار آمریکا، کانادا و اروپا می شود.

تشخیص بیماری سلیاک معمولا دشوار است؛ ولی شایع ترین علایم آن در کودکان، اسهال، استفراغ، نفخ شکم، درد و کاهش وزن و در بزرگسالان، خستگی، استخوان درد، درد و ورم مفاصل است.

محققان احتمال می دهند که بیماری سلیاک در صورت عدم درمان، احتمال ابتلا به بیماری های مرتبط با سیستم اعصاب از جمله ام اس را نیز افزایش دهد.

بر اساس آمار سازمان پیشگیری و کنترل بیماری ها، حدود یک درصد از جمعیت آمریکا به بیماری سلیاک مبتلا هستند که بیماری حدود 83 درصد از این افراد هنوز تشخیص داده نشده یا اشتباه تشخیص داده شده است.

سلیاک نوعی بیماری گوارشی است که به پرزهای روده کوچک آسیب می رساند و سبب اختلال در جذب مواد مغذی می شود. افرادی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند پروتئینی به نام گلوتن را که در گندم، جو، چاودار و احتمالاً جودو سر وجود دارد، نمی توانند تحمل کنند. زمانی که بیماران مبتلا به سلیاک، غذاهای حاوی گلوتن مصرف می کنند، سیستم ایمنی بدن آن ها پاسخی را به صورت تخریب روده کوچک صادر می کند. این تخریب به خصوص در پرزهای انگشتانه ای روده که مواد مغذی داخل آنها جذب می شوند، ایجاد می شود. به دنبال آسیب پرزهای روده ای فرد بدون توجه به مقدار غذایی که می خورد، مبتلا به سوء تغذیه می شود.

بیماری حساسیت به پروتئین گندم و جو در زمان جنگ جهانی دوم توسط یک پزشک هلندی شناخته و تعریف شد. در آن زمان تنها فرم های شدید بیماری قابل شناسائی بود و لذا فراوانی این بیماری شیوع یک مورد در چندهزار نفر جمعیت گزارش می شد. در حال حاضر به علت پیشرفت راه های تشخیصی ، فراوانی بیماری سلیاک در اکثر مناطق دنیا و از جمله ایران جزو بیماریهای نسبتا شایع گزارش می باشد و طبق برخی گزارش ها حدود 1 درصد جمعیت را شامل می شود.