علم فیزیوتراپی با کاهش هزینه ها، اقتصاد درمان را بهبود می بخشد

به گزارش ایرنا، محمد رسولی امروز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت دوم مرداد روز جهانی فیزیوتراپی که در دانشکده توانبخشی ایران برگزار شد افزود : امروزه جایگاه رشته فیزیوتراپی در درمان بسیاری از بیماری ها بر همگان واضح است و ارتقا سطح دانش و علم رشته فیزیوتراپی می تواند در کاهش درد و مشکلات عضلانی و استخوانی افراد جامعه بسیار موثر واقع شود.

وی با بیان اینکه رشته فیزیوتراپی تاکنون استقلال پیدا نکرده است ادامه داد: استقلال فیزیوتراپی به این معنی است که ارائه خدمات توانبخشی و درمانی منحصرا بر عهده فیزیوتراپیست هاست اما اکنون گروهی دیگر مسئولیت فنی این رشته را برعهده دارند. 

به گفته وی متاسفانه افرادی که مسئولیت فنی این رشته را بر عهده دارند هیچ گونه نقشی در ارائه خدمات درمانی ندارند و همچنان خدمات درمانی بر دوش فیزیو تراپیست هاست .

رسولی به سازمان های بیمه گر اشاره کرد و گفت: این سازمان ها در پرداخت هزینه های بیماران در بخش های فیزیوتراپی کمترین هزینه را تقبل می کنند و همین شرایط باعث می شودکه بیماران در پرداخت هزینه های خوددچار مشکل شوند.

** اهمیت و نقش فیزیوتراپیست ها در جهان 

در ادامه این نشست دکتر ایرج عبدالهی مسئول روابط عمومی انجمن فیزیوتراپی به جایگاه فیزیوتراپیست ها اشاره کرد و گفت : در حال حاضر بیماریهای ناتوان کننده بشر را تهدید می کند و از طرفی امید به زندگی و میانگین عمر در جامعه ایرانی با افزایش پدیده سالمندی رو به رو است ، از این رو نیاز به این رشته در سال های آینده بیشتر احساس می شود. 

عبدالهی در خصوص پرداخت تعرفه فیزیوتراپی یاد آور شد :با توجه به اینکه تعرفه فیزیوتراپی در کتاب تعرفه وزارت بهداشت مصوب شده است، اما سازمان های بیمه گرآن را اجرایی نمی کنند و این در حالی است که این تعرفه با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و مشکلات جامعه مصوب شده است. 

مسئول روابط عمومی انجمن فیزیوتراپی ایران اظهار کرد : هزینه های فیزیوتراپی با توجه نوع خدمات ارایه شده تعیین می شود و نرخ آن با مراکز دولتی و خصوصی متفاوت است به عنوان مثال یک جلسه فیزیوتراپی 34 هزار تومان است که بیمار دارای دفترچه بیمه باید 23 هزار و 500 تومان آن را پرداخت کند. البته در مراکز دولتی این تعرفه کمتر است. 

** عدم توجه به دکترای حرفه ای رشته فیزیوتراپی 

دکتر محمد اکبری عضو هیات مدیره انجمن فیزیوتراپی نیز در باره بی توجهی به راه اندازی دکترای حرفه ای رشته فیزیوتراپی گفت :یکی از بزرگترین مشکلات این رشته نبود دکترای حرفه ای است که سالها برای راه اندازی این رشته تلاش کرده ایم اما نتیجه بخش نبوده است . 

به گفته وی این رشته در ایران مظلوم واقع شده است . به طور مثال پیشتر دانش آموختگان فیزیوتراپی نمی توانستند مسوول فنی محل کار خود شوند که البته اکنون با تلاش بی وقفه این امرمحقق شده است. 

اکبری اضافه کرد: در سال 78 13 در زمان وزارت دکتر فرهادی در وزارت بهداشت، تلاش های فیزیوتراپیست ها به طور نسبی به نتیجه رسید و مجاز شدند که مسوول فنی محل کار خود شوند و به همین مناسبت روز دوم مردادماه به نام روز فیزیوتراپی نامگذاری شد. 

وی اظهار کرد: برای کشوری مانند ایران که می خواهد در سال 1404 تبدیل به قطب علمی منطقه شود باید در راستای ارتقا سطح کیفی و دانش علم فیزیوتراپی اقدامات اساسی صورت گیرد تا بتوان در رسیدگی و ارایه خدمات رسانی به بیماران تلاش کرد. 

در این نشست همچنین هوشنگ امامی دبیر انجمن علمی فیزیوتراپی ایران گفت : در حال حاضر بسیاری از دانشجویان برای ادامه تحصیل در مقطع مدرک دکترای حرفه ای به کشور پاکستان ، هند و یا کانادا می روند و این برای ایران مناسب نیست . 

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه سازمان های بیمه گر به درستی هزینه ها مردم را پرداخت نمی کنند افزود : بیمه ها یک بنگاه اقتصادی هستند اما نگاه اقتصادی در حوزه سلامت پاسخگو نیست. 

رشته فیزیوتراپی 51 سال پیش در دانشگاه تهران تاسیس شد .
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا