جزئیات تحقیقات برنده ایرانی‌ جایزه‌ «اریک کندل» اروپا

چندی پیش یاسر رودی که فارغ التحصیل کارشناسی فیزیک دانشگاه صنعتی شریف است، موفق به کسب جایزه معتبر اریک کندل از فدراسیون انجمن های عصب شناسی اروپا (Federation of European Neuroscience Societies)   و بنیاد هارتی (Herite Foundation) از آلمان شد.

 این جایزه که به نام برنده جایزه نوبل پزشکی سال 2000 میلادی" اریک کندل" نام گذاری شده است، هر دو سال یکبار به یک محقق جوان (زیر ۴۰سال)  داده می شود که دستاورد ویژه ای در زمینه علوم اعصاب انجام داده باشد. 

جایزه بنیاد هارتی به دلیل تحقیقات دکتر رودی در استفاده از فیزیک آماری در بازسازی شبکه ها و فهم چگونگی پردازش اطلاعات در شبکه های عصبی برای اولین بار به یک فیزیکدان اعطا شده است.

 ادوارد موزر، برنده جایزه نوبل پزشکی سال ۲۰۱۴ و همکار یاسر رودی می گوید : یاسر از معدود محققان جوانی است که در حوزه فیزیک و علوم اعصاب شناخته شده است. وی نقش بسیار مهمی در ارتباط بین دو جامعه علمی دارد.

یاسر رودی، فیزیکدان و عصب شناس ایرانی محققق و استاد موسسه کاوالی نروژ در گفتگو با خبرنگار سیناپرس، با بیان اینکه موضوع اصلی تحقیقاتم ، درک ساختار محاسبات و الگوریتم‌های مربوط به نتیجه گیری‌های  آماری  و آموزش و چگونگی پایه‌ریزی این محاسبات در شبکه‌های عصبی است، گفت: اخیرا با همکاری پروفسور «ادوارد» و «میبریت موزر» که برندگان جایزه‌ نوبل پزشکی امسال هستند، توانستم به نتایج چشمگیری در زمینه‌ درک ساختارهای شبکه‌ها در سیستم‌های ردیابی انواع پستانداران و کارکردهای حافظه دست یایم.

استاد ایرانی موسسه کاوالی نروژ با اشاره به اینکه در چند سال اخیر تحقیقاتی درباره چگونگی بازسازی شبکه ها اعم از نورونی، ژنتیکی، اجتماعی و .. با استفاده از داده های آن شبکه انجام داده ام، تصریح کرد: به فرض اینکه شبکه ای وجود دارد، ما فعالیت اعضای شبکه را مشاهده می کنیم تا پی به چگونگی ارتباط بین اعضا ببریم. به عنوان مثال در یک شبکه عصبی ، فعالیت نورون های متعددی وجود دارد. ما این فعالیتها را مشاهده می کنیم و سعی می کنیم با استفاده از روشهای آماری مشخص کنیم که اتصال در بین نورون ها به چه شکل است.این اتصال می تواند به صورت اتصال همه نورون ها با هم یا به صورت دو به دو یا تک به تک باشد. بنابراین هدف از مشاهده انواع این اتصالات این است که مشخص کنیم کدام یک از این حالت ها درست است.

به گفته رودی از این روش می توان در علوم پزشکی و شبکه های عصبی استفاده می شود .

استاد ایرانی موسسه کاوالی نروژ افزود: در این تحقیقات روی نورون هایی که در مغز پستانداران برای رهیابی اهمیت دارند،انجام شد تا اینکه متوجه شویم که این نورون ها چگونه با هم ارتباط دارند.

دکتر رودی با تاکید براینکه هدف نهایی این تحقیقات شناخت ساختار ها و عملکرد مغزی است، تصریح کرد: به عنوان مثال در بیماری های آلزایمر یکی از بخش های اولیه که تحت تاثیر قرار می گیرد شبکه هایی است که در مغز  با رهیابی و حافظه ارتباط دارد. کسب اطلاعات بیشتر از این بخش مغز می تواند در آینده به کشف راه های جلوگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر کمک کند.

به گفته وی حتی همکاران ما در موسسه کاولی نروژ با استفاده از این متد برای درمان بیماری آلزایمر بروی نمونه های حیوانی تحقیقاتی انجام داده اند.

دکتر رودی با بیان اینکه جایزه بنیاد هارتی به نام «اریک کندل» استاد دانشگاه کلمبیا  و برنده نویل پزشکی در سال 2000 میلادی نام گذاری شده است، گفت: کندل به دلیل تحقیقات در زمینه مکانیزم های یادگیری و مکانیزم سلولی و مولکولی یادگیری موفق به کسب نوبل پزشکی شد که هنوز هم در قید حیات است.

وی تصریح کرد: بنیاد هارتی(Hertie) یک موسسه شخصی و موقوفی است که از تحقیقات در زمینه مغز و سیستم های آموزشی کودکان حمایت می کند که تیمی از اساتید دانشگاه های مختلف آلمان در آن درباره چگونگی اعطای این جایزه تصمیم گیری می کند.همچنین این بنیاد از برگزاری مدرسه زمستانی علوم اعصاب با همکاری انجمن علوم اعصاب اروپا حمایت می کند.

دکتر رودی خاطرنشان کرد: جایزه کندل از سال 2009 با همکاری بنیاد Hertie و فدراسیون انجمن های علوم اعصاب اروپا (FENS) به محققان جوان علوم اعصاب اهدا می شود. در سال 2009 میلادی «سایموند فیشر» از دانشگاه آکسفورد، در سال 2011 میلادی «هندریک موریکسن»، در سال 2013 میلادی هم «سونیا هوفمر» از  موسسه ماکس پلانگ موفق دریافت این جایزه شده اند.

به گزارش سیناپرس، یاسر رودی تحصیلات کارشناسی خود را ار دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف آغاز و دوره کارشناسی ارشد و دکتری  را در مرکزبین المللی مطالعات پیشرفته(SISSA) در ایتالیا به پایان رساند.

سپس در دانشگاه لندن (University College London) دوره پسادکتری را گذراند و مدتی هم در مرکز تحقیقات فیزیک نظرینوردیتا (NORDITA) دراستکهلم به عنوان محقق فعالیت کرد.

وی  هم اکنون استاد موسسه علوم اعصاب کاولی نروژ (NTNU) و عضو وابسته موسسه فیزیک نظری نوردیتا (Nordita) و مرکز بین المللی فیزیک نظری(ICTP) است.

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا