خاموش کردن درد با ابزار دستی پیشرفته

درد بستگی به سیگنال‌های الکتریکی در اعصاب دارد و محققان بدنبال یافتن راه‌هایی برای توقف این سیگنال‌های الکتریکی از طریق دستکاری مستقیم اعصاب هستند.

یکی از روش‌های کاهش سردردهای میگرنی در سال‌های اخیر، کاشت دستگاهی موسوم به neuromodulator در گونه بیماران است که درصورت شناسایی درست عصب، درد را متوقف می‌کند. اما دسترسی به اعصاب پشت چشم‌ها و صورت بسیار دشوار است، چراکه شناسایی دقیق این اعصاب عصب بسیار پیچیده بوده و انتخاب عصب اشتباه، صدمات زیادی به بیمار وارد می‌کند.

محققان شرکت فناوری Cambridge Consultants، ابزار کمک جراحی موسوم به Chimaera را توسعه داده‌اند که به جراحان کمک می‌کند تا اعصاب خاص را شناسایی و به آنها دسترسی پیدا کند. این کار در ترکیب با داده‌های سی‌تی اسکن که قبلا از مغز بیمار تهیه شده است، انجام می‌شود.

زمانیکه جراح این دستگاه بی‌سیم را نزدیک محل مورد نظر برای برش قرار می‌دهد، داده‌هایی توسط دستگاه بر روی رایانه ارسال می‌شود؛ این اطلاعات بصورت یک تصویر واحد اشعه ‌ایکس‌مانند، در اختیار جراح قرار گرفته و جراح می‌تواند بصورت آنی با عینک گوگل این تصویر را مشاهده کند که امکان بررسی عروق خونی و اعصاب احاطه‌کننده اطراف محل برش را فراهم می‌کند.

با انجام برش، دستگاه Chimaera می‌تواند به جراح کمک کند تا با دسترسی دقیق به عصب مورد نظر، میزان صدمه به اعصاب دیگر را به حداقل رسانده و دستگاه neuromodulator را در محل مورد نظر تعبیه کند.

درحال حاضر کاشت neuromodulator توسط تعداد محدودی از جراحان قابل انجام است، اما با کمک ابزار دستی Chimaera امکان کاشت سریع و آسان این دستگاه برای اکثر جراحان فراهم می‌شود.

نمونه اولیه این دستگاه ساخته شده و توسعه‌دهندگان بدنبال یافتن شریک برای تولید تجاری این محصول هستند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا