تلفن همراه‌تان به شما خیانت می‌کند!

«گلن ویلکینسون» (Glenn Wilkinson) یکی از کارشناسان مطرح در زمینه امنیت فناوری های دیجیتالی است. او در یک برنامه زنده، گوشی هوشمند برخی شرکت کنندگان را هک کرده و به آنها نشان داد که چگونه اطلاعات شخصی آنها ممکن است سرقت شود. آقای ویلکینسون در مصاحبه ای با نشریه نیوساینتیست به تشریح جزئیات بیشتری درباره امنیت گوشی های هوشمند می پردازد.

شما  در یک برنامه با حضور گروهی از تماشاچیان، تلفن همراه برخی از آنها را هک کردید. چگونه چنین کاری امکان پذیر است؟

یکی از واقعیت ها در مورد تلفن های هوشمند امروزی این است که سیستم عامل این گوشی ها به صورت خودکار به دنبال شبکه های وای- فای موجود در محیط می گردد. برای نمونه وقتی در یک کافی شاپ و یا فرودگاه هستید، گوشی شما بلافاصله شبکه وای- فای موجود در آن را شناسایی می کند. همچنین اطلاعات مربوط به شبکه های وای- فای که هر گوشی در گذشته به آن متصل بوده در خود گوشی ذخیره می شود. با به دست آوردن این اطلاعات به راحتی می توان محل زندگی و نیز مکان هایی که فرد در آن بوده را شناسایی کنم. همچنین هر دستگاه تلفن همراه یک آدرس اختصاص به نام «مک آدرس» (Mac address) دارد که با استفاده از آن می توانیم افراد را شناسایی کنیم.

اگر ممکن است مثالی هم در مورد این شیوه هک کردن گوشی و اطلاعاتی که به وسیله آن به دست می آید بزنید.

خانمی در این مراسم حضور داشت که نامش را نمی دانستم. اما با استفاده از اطلاعات گوشی فهمیدم نامش «اِما» است. همچنین محل زندگی او را با این اطلاعات شناسایی کردم و متوجه شدم که به تازگی در یک هتل در شهر ساحلی «موریتیوس» (Mauritius) اقامت کرده است. برای همین از او پرسیدم «سفر به موریتیوس خوش گذشت؟» من حتی می توانستم از این اطلاعات تشخیص دهم که اتاقی رو به دریا داشته است. بیان این دست از اطلاعات از سوی یک غریبه، معمولاً افراد را شگفت زده می کند.

چگونه به این اطلاعات دست می یابید؟

سخت افزار مورد نیاز، یک کارت وای- فای است که می توانید با قیمت حدود 10 پوند آن را از بازار تهیه کنید. همچنین می توان از نرم افزاری به نام «وایرشارک» (Wireshark) برای تحلیل اطلاعات تبادل شده توسط گوشی استفاده کرد.

آیا این خروج خواسته اطلاعات از گوشی می تواند خطراتی را متوجه افراد کند؟

البته پیامدهای این مساله می تواند گاهی مثبت و گاهی هم منفی باشد. برای نمونه پلیس می تواند با این شیوه، محل اختفای تبهکاران را بیابد. همچنین شاید تبهکاران بتوانند به اطلاعاتی نظیر محل اقامت نیروهای پلیس دست یافته و مشکلاتی را برای آنها ایجاد کنند. همه اینها جزو پیامدهای این مساله است.

واکنش کسانی که گوشی همراه شان را هک کردید چه بود؟

وقتی افراد می دیدند که اطلاعات مختلفی از گوشی آنها به دست آمده، معمولاً شگفت زده و گاهی دستپاچه می شدند. اما ما همه اطلاعات به دست آمده از این راه را پاک می کردیم و به آنها می گفتیم که جای نگرانی نیست. به این ترتیب افراد به درک بهتری از آسیب پذیری های تلفن های همراه می رسیدند. این درک در نهایت می تواند به اتحاذ تدابیری بهتر برای افزایش امنیت گوشی های همراه بیانجامد.

 

مترجم: صالح سپهری فر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا