تلفن های هوشمند احساس کاربران خود را برملا می کنند

در مطالعات اخیری که روی 28 نفر از افراد بین 19 تا 58 سال انجام شد آن ها یک اپلیکیشن اندروییدی روی تلفن های همراه خود نصب نمودند. این اپلیکیشن که ربات بنفش نام دارد با استفاده از GPS دستگاه اطلاعات مربوط به موقعیتی که شخص در آن قرار دارد را جمع آوری می نماید .همچنین با استفاده از آن بسته به اینکه صفحه تلفن همراه روشن است یا خاموش تعداد دفعاتی که از تلفن همراه در طول روز استفاده شده مشخص می شود.

در ابتدای این تحقیقات میزان علائم افسردگی شرکت کنندگان با شرکت در یک نظر سنجی سنجیده شد. گفتنی است هیچ گونه علائمی از افسردگی در میان نیمی از آن ها وجود نداشت در حالی که سایر افراد باقی مانده علائمی از افسردگی خفیف تا حاد داشتند.

محققان دریافتند که با استفاده از داده های بدست آمده از تلفن های همراه هوشمند شرکت کنندگان می توان وجود و یا عدم وجود علائم افسردگی را در آن ها تا 87% به درستی پیش بینی نمود.

به گفته محققان اکتشاف جدید که طبق آن رفتارهای مرتبط با افسردگی توسط تحلیل داده های بدست آمده از تلفن های همراه موشکافی و شناسایی می شوند , می تواند راهی برای استفاده از تکنولوژی های جدید جهت درمان و تقویت رفتارهایی که منجر به انواع افسردگی می شوند ارائه دهد.

محققان همچنین دریافتند که افراد دارای علائم افسردگی بیشتر از سایرین وقت خود را در خانه می گذرانند و کمتر علاقه دارند تا به مکان های جدید رفته و شرایط جدیدی را تجربه نمایند. این افراد برنامه روزانه عجیبی نسبت به بقیه دارند به عنوان مثال آن ها خانه را به قصد رفتن به محل کار در ساعات غیر معمولی ترک می نمایند.

به گقته دیوید مور ،سرپرست مرکز تکنولوژی های درمانی در دانشگاه نرث وسترن آمریکا , افراد افسرده از کمبود تحرک و انگیزه کافی رنج برده و معمولا انرژی کمی برای ترک خانه و انجام کار های مختلف صرف می نمایند.

علاوه بر این نتایج بدست آمده از تحقیقات حاکی از آن است که افراد دارای علائم افسردگی بیش از سایرین از تلفن های هوشمند خود استفاده می نمایند (به طور متوسط چیزی در حدود 68 دقیقه در روز) اما افراد فاقد این علائم کمتر مشغول استفاده از تلفن های همراه خود می شوند(به طور متوسط 17 دقیقه در روز).

به گفته مور این اپلیکیشن توانایی تشخیص اینکه فرد چه استفاده ای از تلفن همراه خود می کند را نداشته اما به احتمال زیاد آن ها مشغول گشت زدن در اینترنت و یا بازی کردن با گیم های مختلف موجود در تلفن های هوشمند خود هستند. استفاده از این گیم ها و یا مشغول ساختن خود با سرگرمی های تلفن های هوشمند راه فراری برای این افراد جهت دوری از سختی های زندگی و رابطه خود با افراد دیگر به حساب می آید.

در نهایت می توان با استفاده از این تکنولوژی و اپلیکیشن ذکر شده راه های شناسایی و درمان سریع تر افسردگی را یافته و به افراد مبتلا به این بیماری های روانی کمک بزرگی با اختصاص دادن منابع مورد نیاز نمود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا