لزوم کاربردی کردن تولیدات علمی برای دستیابی به خودکفایی

در سال های اخیر تعداد مقالات علمی کشور ما از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار شده است و حتی بسیاری از مقالات دانشمندان ایرانی در معتبرترین نشریات و ژورنال های علمی بین المللی به چاپ می رسند. قطعا این موضوع یک موفقیت بسیار بزرگ علمی برای کشور محسوب می شود اما متاسفانه بسیاری از این مقالات به جای آنکه مشکلات و معضلات جامعه ایران را هدف قرار دهند و برای غلبه بر آنها، راه حل ارایه کنند، تنها به کار همان ژورنال ها و احیانا کتابخانه های مراکز علمی و دانشگاهی می آیند. بر این اساس نه تنها انرژی و وقت و دانش پژوهشگران دانشمندان ما بدون استفاده باقی می ماند بلکه سرمایه گذاری کشور در بحث رشد علمی هم عملا به نتیجه نمی رسد و نیازی از نیازهای کشور را برطرف نمی کند.

محمدمهدی زاهدی؛ رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: در حال حاضر بسیاری از تولیدات علمی ما جنبه کاربردی پیدا نمی کند و می بایست تلاش کنیم که این تولیدات جنبه کاربردی برای کشور داشته باشند. البته بحث علوم بنیادی هم وجود دارد چراکه برخی رشته ها ماهیت بنیادی دارند و این موضوع شامل حال آنها نمی شود. اما در دیگر رشته ها این انتظار وجود دارد که به سمت کاربردی شدن حرکت کنند. به عنوان مثال ما از رشته شیمی انتظار زیادی برای کاربردی بودن داریم. الان برخی از ترکیبات شیمیایی را از خارج کشور وارد می کنیم در حالی که دانشمندان ایرانی به راحتی می توانند فناوری تولید این ترکیبات را معرفی کنند، یعنی ضمن اینکه به تولید مقالات علمی می پردازند، فناوری آن را هم به دست بیاورند تا ما به خودکفایی برسیم و مجبور نباشیم سالانه این همه مواد شیمیایی وارد کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا رشد تعداد مقالات به معنای رشد علمی کشور است؟ خاطرنشان کرد: ما یک بار صحبت از تولید علم و فناوری به میان می آوریم و بار دیگر بحث خود علم را مطرح می کنیم. اینها دو مقوله مختلف است. بحث تولیدات علمی از نظریه پردازی شروع می شود تا جایی که وارد صنعت می شود. یعنی یک پروسه است که همه اینها را در بر می گیرد. در این مقوله تولیدات علمی یک بخش آن تولید مقاله است. تولید مقاله بسیار حایز اهمیت است اما اینکه بگوییم همه تولیدات علمی منحصر به تولید مقاله می شود، این حرف به هیچ وجه درست نیست.

زاهدی در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر اینکه آیا مجلس برنامه ای برای مقابله با تقلبات علمی و بحث فروش مقالات دارد؟ اظهار کرد: قرار شده که دولت لایحه ای در این زمینه تنظیم کند و به مجلس بفرستد و ما منتظر دریافت این لایحه هستیم. این موضوع هم اکنون در دستور کار دولت قرار دارد و به زودی به مجلس ارسال خواهد شد.