سفر به اعماق یخ های قطب شمال

گردشگرانی و محققانی که به کشور ایسلند سفر می کنند ، چشم اندازی تازه از یخچال های طبیعی به ویژه یخچال طبیعی لانگ یوکول (Langjökull) که یکی از بزرگترین یخچال های طبیعی اروپا به حساب می آید، در اختیار دارند

قابل ذکر است که یک تونل 550 متری، بازدید کنندگان را به قلب این غار یخی هدایت می کند. مجموعه ای از راهروها و دهلیزهای متعددی برای عبور از شکاف های طبیعی و رسیدن به عمق آن ساخته شده است که برخی از آنها در عمق سی متری یخچال های طبیعی قرار دارند. حتی یک کلیسای کوچک نیز در این مکان درست شده است.

یکی از مسئولان پروژه ساختن تونل به نام Arngrimur Hermannsson که از راهنماهای این پروژه نیز محسوب می شود در این رابطه می گوید: “ساخت این بخش ها با کمترین صدمه به یخچال های طبیعی انجام شده  و هدف از ایجاد آن بالا بردن دانش مردم در مورد یخچال ها طبیعی بوده است. علاوه بر آن ، این پروژه تنها به منظور بازدید گردشگران ساخته نشده بلکه زمین شناسان و محققان یخچال های طبیعی نیز می توانند به اینجا آمده و به پژوهش در این رابطه بپردازند. “

مطالعات و بررسی ها نشان می دهد که یخچال های طبیعی دنیا در وضعیت حساسی هستند و ممکن است به طور کامل نابود شده و از بین بروند. سالانه بین دو دهم تا سه دهم درصد از حجم یخچال های طبیعی دنیا کم می شود اگر این روند به همین شتاب ادامه پیدا کند ، یخچال طبیعی لانگ یوکول 150 سال دیگر به طور کامل ناپدید خواهد شد.

یخچال لانگ یوکول که در تاریخ اول ماه ژوئن (یازدهم خرداد ماه) سال جاری در فاصله دو ساعتی ریکیاویک (Reykjavik)، پایتخت ایسلند واقع شده و گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است. بازدید از این یخچال طبیعی تمام سال امکان پذیر بوده و بیشتر برای بالا بردن آگاهی مردم از تهدید نابودی این پدیده طبیعی راه اندازی شده است.

منبع 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا