مدارک جدید از الگوی تغذیه انسان های باستانی

انجام آزمایش های مختلف و آنالیز بقایای استخوانی باقی مانده از یک محوطه تدفینی در سایت پیش از تاریخی کووا دو سانتو Cova do Santo در شمال غربی اسپانیا ، اطلاعات جدیدی در مورد نحوه تغذیه و الگوی غذائی ساکنان این منطقه در فاصله زمانی یک هزار و 800 تا یک هزار و 600 پیش از میلاد را به دانشمندان ارائه کرد .

بر اساس این آزمایش ها مشخص شد که مبنای اصلی رژیم غذائی این افراد بر پایه استفاده از گیاهان و سبزیجات بوده است . این نتایج بر پایه انجام ازمایش و آنالیز ایزوتوپ های استخراج شده از کلاژن استخوانی دست کم چهارده مرد ، زن و کودک ساکن در این محوطه به دست آمده است . این آزمایش ها نشان می دهد که ساکنان این بهش از شبه جزیره ایبری در حدود 3 هزار و 800 سال پیش ، علی رغم اینکه سکونتگاه خود را در نزدیکی رودخانه سیل Sil River بنا کرده بودند ؛ به میزان کمی از گوشت حیوانات ، پرندگان و ماهی ها استفاده می کردند .

در همین زمینه اولالا لوپز کاستاس Olalla López Costas از پژوهشگران دانشگاه گرانادا University of Granada در گفتگوئی مطبوعاتی اعلام کرد : " بدون در نظر گرفتن عواملی مانند سن و جنسیت ، هیچ نوع تفاوتی در استخوان های یافت شده از انسان های ساکن این محوطه مشاهده نمی شود که این موضوع به دلیل یکسان بودن تغذیه ان ها است . احتمالا این افراد از منابع یکسانی برای تهیه غذا استفاده می کردند . "

این پژوهشگر و تیم همکاران وی اعتقاد دارند که تغذیه و الگوهای غذائی مردم دوره برنز در شمال غرب شبه جزیره ایبری ، بر پایه استفاده از ارزن  ، گندم و گیاهان مشابه بوده است . این موضوع نشان می دهد استفاده از این گیاهان در مناطق فوق الذکر ، قبل تر از آن چه تا کنون تصور می شد ، بوده است . البته این تیم تحقیقاتی هنوز موفق به اثبات قطعی این نظریه نشده اند .

اولالا لوپز کاستاس در این رابطه می گوید : " این گونه از گیاهان ( خانواده گندم ) ، در مدت زمانی کوتاه ؛ محصول زیادی ارائه داده و به مردم ان روزگار کمک می کرد تا کمتر در پی یافتن غذا به جستجو پرداخته و مهاجرت کنند . این میزان فزونی مواد غذائی همچنین می تواند مقدمات یک جا نشینی را در جوامع انسانی فراهم کرده و موجب ظهور و شکل گیری طبقات اجتماعی شود . "