اسیدی شدن آب دریاها، خطری برای گونه های کوسه

شاید یکی از مقاوم ترین موجودات شناخته شده در کره زمین را بتوان کوسه دانست. این حیوانات آبزی که از 450 میلیون سال پیش در زمین زندگی می کرده اند با مشکلات فراوانی مواجه شده و از آنها جان سالم به در برده اند ولی شرایط فعلی کره زمین می تواند به یک بحران دیگر برای این موجودات منتهی شود.

دانشمندان با بررسی های خود خبر از این امر داده اند که مواردی مانند گرمایش آبهای زمین می تواند به اسیدی شدن آبهای محل زندگی این موجودات منتهی شود. دانشمندان در این زمینه به این نتیجه رسیده اند که شرایط فعلی زمین و اقرات گازهای گلخانه ای ممکن است تا بر روی جمعیت این موجودات تاثیر زیادی بگذارد ولی مسلما منجر به قرار گرفتن کوسه ها در معرض خطر انقراض نخواهد شد.

دانشمندان دریافته اند که با توجه به گرم شدن آب و بالا رفتن میزان اسید در آب های آزاد، کوسه ها با محیطی جدید و غریب روبرو شده اند و همین امر نیز به تدریج در حال کشاندن این حیوانات به سوی آبهای شمالی کره زمین است زیرا با نزدیکتر شدن به قطب شاهد تعدیل حرارت آب و در نتیجه عادی شدن شرایط زندگی این موجودات ابزی هستیم.

دیگر موردی که با گرمایش زمین به زندگی این موجودات آسیب زده است را باید در میزان یافت شدن طعمه های مناسب برای کوسه ها دانست، گرمایش آب ها موجب شده است تا گونه های مختلفی از ماهی هایی که از منابع اصلی غذای کوسه ها محسوب می شوند، در مناطق معمول زندگی کوسه ها بسیار کمیاب شده و درنتیجه با کاهش منابع غذایی، شرایط کلی این موجودات دستخوش تغییر خواهد شد. دانشمندان هشدار داده اند که در صورتی که به این امر رسیدگی نشود شاهد این خواهیم بود که بخش عمده ای از آبهای کره زمین از وجود کوسه ها خالی شده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا