مرگ، ارمغان مصرف قارچ وحشی

رسانه‌ها به تازگی خبر درگذشت یک زن 52 ساله کانادایی بر اثر خوردن قارچ‌های وحشی که در یک پارک روئیده بود را اعلام کردند. بیمار در عرض 12 ساعت، در حالیکه از درد شدید شکم، تهوع، اسهال و استفراغ رنج می‌برد به اورژانس منتقل شده و بعد از 36 ساعت او را در بخش مراقبتهای ویژه و در لیست افراد نیازمند پیوند کبد بستری کردند.

پژوهشگران هشدار می‌دهند قارچ سمی بسیار خطرناک و مرگبار است. حتی برای کسانی که پیشه آنها جمع‌آوری قارچ است نیز تشخیص قارچ سمی از غیر سمی مشکل است. این افراد باید مراقب خطرات ناشی از خوردن قارچ‌های وحشی خطرناک باشند.

قارچی که آن زن خورده بود، گونه‌ای قارچ سمی به نام « Amanita bisporigera » است که کلاهک مرگ نامیده می‌شود. این قارچ در مدت کوتاهی کبد و کلیه را از کار می‌اندازد و بسیار خطرناک است. کلاهک مرگ بیش از 600 نوع دارد که همین امر خطرناک بودن آن را بهتر نشان می‌دهد. با این حال قارچ‌های سمی دیگری نیز وجود دارند.

هنگام انتقال بیمار به بخش فوریت‌های پزشکی، نمونه قارچ مصرف شده توسط بیمار به آزمایشگاه برده شد تا پزشکان بهتر بتوانند نوع سم آن را شناسایی کنند. در مدت کوتاهی سم این قارچ که پادزهری برای آن وجود ندارد به کبد بیمار هجوم برد، به طوریکه بدون پیوند کبد مرگ او حتمی بود.

امروزه جمع‌آوری قارچ به طور فزاینده‌ای به فعالیتی محبوب تبدیل شده است. از آنجا که بیشتر افراد مسمومیت حاصل از قارچ را دست‌کم می‌گیرند، سالانه حدود 6000 مورد مسمومیت با قارچ سمی در ایالات متحده گزارش می‌شود. این مشکل ناشی از عدم آگاهی کافی از گونه‌های سمی قارچ است.

پژوهشگران پیشنهاد می‌کنند افرادی که علاقه‌مند به جمع‌آوری قارچ وحشی هستند در آموزشگاه‌های مربوطه ثبت‌نام کرده و نحوه تشخیص قارچ خوراکی از قارچ سمی را آموزش ببینند.

مسمومیت ناشی از قارچ سمی سه مرحله دارد. علائم ظاهر‌ شده در دستگاه گوارش شامل درد، تهوع، اسهال و استفراغ که ظرف شش تا 24 ساعت پس از مصرف شروع می‌شود. سپس یک دوره بهبودی کاذب که به نظر می‌رسد بیمار در حال خوب شدن است. در مرحله آخر که 48 ساعت پس از مصرف رخ می‌دهد، کبد به تدریج از کار افتاده و منجر به نارسایی چند عضو حیاتی بدن و احتمالا مرگ می‌شود.

خطر جمع‌آوری و خوردن قارچ‌های وحشی آنقدر زیاد است که پزشکان توصیه می‌کنند به طور کامل از آن اجتناب شود. حتی اگر افراد آموزش دیده و بتوانند قارچ بی‌خطر را شناسایی کنند.

خطر ابتلا به نارسایی کبد که به طور بالقوه منجر به پیوند کبد می‌شود بهترین گزینه به عنوان عامل بازدارنده برای جلوگیری از جمع‌آوری قارچ‌های وحشی است.

منبع  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا