برنامه ششم توسعه فرصتی برای تغییر رویکرد بنیادین در حوزه اقتصاد

به گزارش ایرنا معصومه ابتکار در نخستین جلسه کارگروه اقتصاد سبز با ابراز تاسف از غفلت های صورت گرفته نسبت به مبحث اقتصاد سبز، گفت: این غفلت منجر به فاصله زیاد جایگاه فعلی ما با جایگاهی که باید در حوزه اقتصاد سبز داشته باشیم، به وجود آید.

معاون رییس جمهوری افزود: این اختلاف نه در مقایسه با شاخص های جهانی بلکه در قیاس با آنچه در برنامه چهارم توسعه مقرر شده بود تا به آن دست پیدا کنیم، وجود دارد.

وی ادامه داد: در قانون برنامه چهارم توسعه بر اقتصاد سبز، سبز شدن حساب های ملی، ایجاد صندوق ملی محیط زیست تاکید شده بود که متاسفانه هیچ یک عملی نشد و همین امر منجر شد تا ایران حتی از برنامه ریزی های داخلی خود در موضوع اقتصاد سبز، عقب باشد و بر همین اساس قیاس وضعیت ایران در این مباحث با آنچه سایر کشورهای دنیا به آن دست یافته اند، ممکن نیست.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری اینکه اقتصاد سبز و کارآفرینی سبز از جمله مهم ترین اولویت ها و برنامه های ارائه شده توسط رئیس دولت یازدهم به مجلس بود، گفت: در حال حاضر موضوع اقتصاد سبز در سیاست های کلان محیط زیست نظام نیز قرار گرفته است و به زودی ابلاغ خواهد شد که این موضوع منجر به تدوین سند بالادستی در حوزه اقتصاد سبز می شود.

وی ضمن تاکید بر این موضوع که اقتصاد سبز یکی از مهمترین ضرورت های اقتصاد کلان کشور است، تصریح کرد: رتبه ایران در فرسایش خاک و تخریب و ایجاد آلودگی محیط زیست، همچنین شرایط منابع آبی و پایه ایران ایجاب می کند که تمام برنامه ریزی های اقتصادی کشور به سمت اقتصاد سبز تغییر جهت دهد.

*** ضرورت اصلاح جهت گیری ها و برنامه ریزی های کلان اقتصاد کشور

ابتکار اضافه کرد: تغییر و اصلاح جهت گیری ها و برنامه ریزی های کلان اقتصاد برای عبور از شرایط بحرانی ایران در حوزه محیط زیست و منابع پایه الزامی است.

معاون رییس جمهوری اشاره ای به تاثیر منفی تحریم های ناعادلانه جهانی بر محیط زیست ایران داشت و افزود: در کنار این عامل تصمیم ها و روند اشتباه مدیریتی منجر به تشدید بحران های محیط زیستی کشور شده است و این در حالی است که بهره کشی بیش از توان زیستی طبیعت منجر به از بین رفتن توان آن برای بازگشت به شرایط ایده آل می شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: در نقطه ای قرار داریم که اقتصاد سبز تنها انتخاب و راهکار ما است و اگر در سیاست های کلان اقتصادی کشور؛ آب، خاک، مرتع، آلودگی ها و هزینه های سنگین تحمیلی ناشی از آلودگی ها به بخش بهداشت و درمان و سلامت و کیفیت زندگی ایرانیان را نادیده بگیریم، دیگر فرصتی برای جبران عوارض ناشی از این غفلت نخواهیم داشت.

وی ضمن اشاره به نتایج منتشر شده از آخرین مطالعات محققان انگلیسی که در آن یک ساعت پیاده روی در جنگل و فضای سبز را راهی برای تعدیل فشارخون در افراد عنوان کرده است، گفت: محیط زیست و طبیعت سرمایه ای برای ارتقاء کیفیت و سلامت زندگی افراد است و ارزش آن هرگز قابل جایگزینی نیست.

*** برنامه ششم توسعه فرصتی برای تغییر رویکرد بنیادین در حوزه اقتصاد

ابتکار از برنامه ششم توسعه به عنوان فرصتی برای تغییر رویکرد بنیادین در حوزه اقتصاد کشور نام برد و اظهار کرد: به منظور محاسبه ارزش اقتصادی و خسارات وارده به طبیعت و محیط زیست و سبز شدن حسابرسی ملی و جریان سازی برای تغییر رویکرد و راهبرد اقتصادی کشور به سمت اقتصاد سبز، ضروری است که همکاری مشترک و تعامل سازنده ای میان دستگاه های اقتصادی کشور و محیط زیست شکل گیرد.

معاون رییس جمهوری اصلاح سیستم یارانه ای کشور را از دیگر ضروریات برنامه ریزی کلان اقتصادی کشور دانست و گفت: از دید اقلیم شناسان و کارشناسان محیط زیست، تغییرات اقلیم بدترین و شدیدترین تاثیرات و عوارض را بر ایران داشته است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر این نکته که برنامه ریزی برای کاهش روند شتابان آلودگی ها و تخریب ها، بازیافت، بازچرخانی آب، حفاظت و مدیریت صحیح منابع آبی، حفاظت از خاک، تغییر الگوی کشت و آبیاری و صنایع، حفظ منابع طبیعی و حفاظت از مراتع و جنگل ها ضروری است، تصریح کرد: نگاه کلان اقتصادی کشور باید به سمت اقتصاد سبز تغییر مسیر دهد.

وی ادامه داد: کارآفرینی سبز، اشتغال سبز و بنگاه داری سبز که از ابعاد مهم اقتصاد سبز هستند باید در اولویت برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های اقتصادی کشور قرار گیرد و رشد برنامه ششم با تعریف رشد سبز به معنای رشد اقتصادی که در آن حفاظت از آب و خاک و ملاحظات زیست محیطی در آن دیده شده است، منطبق شود.

معاون رییس جمهوری افزود: برنامه ششم توسعه و مقررات، ضوابط و قوانینی که در دستور کار مجلس و دولت قرار دارند فرصتی برای کمک به محیط زیست و طبیعت ایران و در نگاه کلان کمک به آینده کشور است.

ابتکار تاکید دارد: جریان سازی منطقی و مثبت اجتماعی، انتخاب رویکرد درست در اقتصاد کلان و برنامه های توسعه ای کشور، آگاه سازی و هشیار کردن عمومی مردم سرمایه هایی امیدوار کننده برای تعیین خط مشی صحیح توسعه ایران و حرکت در مسیر توسعه پایدار است.

در ادامه جلسه حاضران و نمایندگان دستگاه های مختلف به شرح دیدگاه های خود در حوزه اقتصاد سبز و اقدامات دستگاه های متبوع خود در این حوزه پرداختند.

نخستین جلسه کارگروه اقتصاد سبز با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رییس جمهوری، نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه ریزی، بانک مرکزی و وزارتخانه های اقتصاد و دارایی، نفت، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شد.