عامل اصلی تصادفات رانندگی در فصول مختلف سال

در جوامع مختلف، تلفات ناشی از تصادفات علاوه بر تحمیل هزینه های گزاف اجتماعی و اقتصادی، اثرات مخرب فیزیکی، روانی و اجتماعی فراوانی روی افراد دارد. وقوع مرگ و میر در اثر تصادفات رانندگی در همه نقاط جهان رخ می دهد ولی در کشور ما این مشکل به قدری پیچیده و خطرناک است که موجب بروز حساسیت هایی در سطح عمومی گردیده است. تصادفات جاده ای در ایران به عنوان دومین عامل مرگ و میر مطرح هستند و چنین آماری به خوبی نشان از بحرانی بودن قضیه دارد.

از میان عوامل اصلی بروز تصادفات به عنوان یک احتمال می توان به فصول مختلف سال اشاره کرد که از طرفی شرایط جوی در هر یک از آن ها متغیر بوده و بر رفتار رانندگی تاثیرگذار است و از طرف دیگر، الگوی ترافیک در هر یک از فصل ها ویژگی های خاص خود را دارد و می تواند منجر به تغییر الگوی تصادفات، چه از نظر تعداد و چه از نظر شدت گردد.  با توجه به تغییرات وسیع در وضعیت آب و هوا، وسایل نقلیه و همچنین عوامل انسانی در فصول مختلف سال، انجام پژوهش هایی در خصوص رابطه این موارد و عوامل اصلی بروز تصادفات ضروری به نظر می رسد.

 محققین کشورمان از دانشگاه علوم انتظامی امین در همین زمینه پژوهشی را به منظور بررسی عوامل مختلف بروز تصادفات رانندگی و رابطه میزان و شدت آن ها با فصل های مختلف سال به انجام رسانده اند.

برای انجام این پژوهش که به روش توصیفی و در محدوده مکانی محور نور-چمستان انجام گردیده، پژوهشگران با مراجعه به اداره تصادفات پلیس راه نور، کلیه کروکی های ترسیم شده اعم از جرحی و فوتی مرتبط با حوزه استحفاظی این واحد پلیس راه را استخراج نموده و به دقت مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده اند.

نتایج این تحقیق جالب نشان می دهد که بر خلاف آن چه در ابتدای مطالعه تصور می شد، عوامل بروز تصادفات جرحی و فوتی در فصل های مختلف سال تفاوت معنی داری با هم ندارند. بنا بر این نتایج، تعداد تصادف منجر به آسیب یا فوت در تمام فصول سال در هوای صاف بیشتر از سایر شرایط جوی بوده است.

نتایج دیگر به دست آمده از این پژوهش حاکی از آن است که وجود کیسه هوا در خودروها بر کاهش اثرات مرتبط با شدت تصادفات تاثیر بسیاری دارد ولی ترمز ضدقفل در این خصوص تاثیر معنی دار و قابل توجهی نشان نمی دهد.

بنا بر اظهار پژوهشگران، در میان عوامل انسانی منجر به تصادفات جرحی و فوتی، عجله و شتاب بی مورد مهم ترین بوده است.

این پژوهشگران پیشنهاد نموده اند به منظور کاهش تصادفات منجر به آسیب و یا مرگ، ضمن تاکید بر استفاده از کیسه هوا در خودروها، برای کاهش عجله و شتاب افراد هنگام رانندگی، فرهنگ سازی لازم صورت گیرد.

گفتنی است نتایج این پژوهش در فصل نامه «مطالعات مدیریت ترافیک» شماره 36 منتشر گردیده است.

منبع: سادات حسینی، س. و حسین پور، ا. 1394. بررسي عوامل اصلي بروز تصادفات و تغيير شدت آن در فصول مختلف سال. فصل نامه مطالعات مدیریت ترافیک، شماره 36، ص‌ص 61-53

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا