ابتکار: وفاق ملی عامل توفیق ایران در مذاکرات 1+5 شد

 معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه وفاق ملی سبب نیل ایران به توفیق های کنونی درمذاکرات با 1 5 شده است، گفت: رفع تحریم ها در زمینه محیط زیست منجر به همکاری ایران با دیگر کشورها ،دستیابی به فناوری های سبز و رفع چالش های مهم زیست محیطی خواهد شد.

معصومه ابتکار اندکی پس از اعلام بیانیه جمع بندی مذاکرات ایران و دولت های عضو گروه 1 5 در وین ، در گفت و گو با ایرنا افزود: بدون شک رفع تحریم ها ، در بسیاری از زمینه ها از جمله محیط زیست در کشور تاثیرگذار خواهد بود. زیرا این تحریم ها محدودیت های زیادی در زمینه استفاده از فناوری سبز برای کشور ایجاد کرده که این عدم دسترسی به برخی تجهیزات و امکانات ، آسیب هایی مانند آلودگی هوا را برای ما به دنبال داشته است.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: با بسط فناوری های سبز می توانیم بسیاری از مسایل محیطی زیستی مانند آلودگی هوا، بهینه سازی مصرف انرژی و آب و بسیاری موضوعات دیگر را با سرعت و اطمینان بیشتری پیگیری کنیم.

وی توضیح داد : در سفرهایی که به کشورهای مختلف داشتم بسیاری از شرکت ها برای همکاری محیط زیستی با ایران اعلام آمادگی کردند که پس از رفع تحریم ها بستر همکاری با کشورهای مختلف و بخش خصوصی آنها در زمینه های مختلف محیط زیستی مانند انرژی های نو، خودروی برقی، موتورسیکلت برقی، مقابله با آثار گرم شدن زمین و استفاده صحیح از منابع آب با فناوری های نوین فراهم می شود.

ابتکار ابراز امیدواری کرد: با رفع تحریم ها و به طور کلی بهبود فضای عمومی جهانی ، بسیاری از مسیرهای همکاری در عرصه بین المللی هموار شود، همکاری ها گسترش و معضلات و مشکلات کاهش یابد زیرا منطقه هم چالش های محیط زیستی زیادی دارد که آسیب آن به ما می رسد و این مسایل در سایه همکاری های بین الملل آسانتر رفع می شود.

معاون رییس جمهوری همچنین تاکید کرد: نکته بسیار مهم در رسیدن به مرحله کنونی ایران در عرصه بین الملل ،فراهم شدن زمینه مناسب برای گفتمان ملی و سیاسی داخلی و تعمیق گفت و گوها میان احزاب و گروه های مختلف داخل کشور از سوی رییس جمهوری است.

معاون رییس جمهوری تاکید کرد: دولت تدبیر و امید در این زمینه گام های موثری برداشته است و این واقعیت که ما در یک عرصه جهانی این گونه موثر بوده ایم نشان دهنده ضرورت پرداختن به مقوله همدلی در گفتمان سیاسی داخلی است که دولت تدبیر و امید در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است.

ابتکار همچنین ابراز امیدواری کرد:پس از این نیز با کمک و همکاری تمام گروه ها، احزاب، اقلیت ها و آحاد مختلف کشور بتوان برنامه های دولت را در موضوعات متنوع از جمله محیط زیست که شرایطی بسیار شکننده و حساس دارد، باهمدلی و همصدایی پیش ببریم.

** رفع اختلاف تاریخی با دیپلماسی پیشرو 

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین ضمن تبریک موفقیت ایران در مذاکرت هسته ای گفت: این نتیجه پیام بزرگی در پی دارد و اینکه ایران تاثیر و توانمندی بسیار زیادی در تامین صلح و امنیت پایدار نه تنها در سطح منطقه بلکه جهان دارد. 

ابتکار افزود: حصول و دستیابی به یک نقطه مشترک پس از ماهها زحمت و تلاش تیم مذاکره کننده نشاندهنده افتخار آفرینی برای ایران و ایرانیان است. 

وی اظهار کرد: این موضوع یک واقعه ماندگار در تاریخ ایران و جهان خواهد بود اینکه در دنیایی که بسیاری از اختلاف نظرها و تفاوت دیدگاه ها به درگیری کشیده می شود و خیلی زود به ماجراجویی نظامی و آسیب های گسترده انسانی و تلفات مردم بی دفاع منتهی می شود، و اینکه ایران موفق می شود یک اختلاف تاریخی بر سر موضوع صلح آمیز هسته ای را با مذاکره و دیپلماسی موفق و موثر به توافق منتهی کند، نشان دهنده توانمندی ایران است. 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: توسعه همکاری های ایران در عرصه جهانی زمینه و فرصت نقش آفرینی بیشتر در جهان را خواهد داد. 

ابتکار در خاتمه گفت : از طرفی هم باید به تیم مذاکره کننده تبریک گفت زیرا بسیاری از کشورها و سازمان ملل اذعان کردند که تیم مذاکره کننده ایران بسیار حرفه ای ظاهر شدند. حتی حضور تیم تخصصی هسته ای و دکتر صالحی این نظر را تقویت کرد ، اینها نشاندهنده جایگاه مهم ایران در سطح جهانی است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا