مطالعات ژنومیکس موجودات با تمرکز بر ژنوم انسانی انجام می‌شود

وحید شریعتی، عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در گفتگو با مهر، گفت: ششمین و هفتمین دوره کارگاه های مطالعات ژنومیکس موجودات با تمرکز بر ژنوم انسانی در مرکز خدمات ژنوم این پژوهشگاه برگزار می شود.

وی با بیان اینکه اخیرا با ظهور نسل های جدید توالی یابی (Next Generation Sequencing) روبرو شده ایم که استفاده از آن به صورت فزاینده ای در حال رشد است، افزود: در این روش فقط طی چند هفته، توالی کامل ژنوم و یا رونوشت های ژنومی هر ارگانیسم بدست می آید که می توان به مطالعه ترکیب و فراوانی جمعیت میکروبی نمونه های محیطی و زیستی به طریق تعیین توالی کل ژنوم های موجود (متاژنوم) پرداخت.

مسئول مرکز ژنوم پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری ادامه داد: همچنین می توان با استفاده از نسل جدید توالی یابی ها، در مطالعات اپی ژنتیک، بیماری های ژنتیکی و سرطان از این اطلاعات استفاده کرد که البته آنالیز داده های حجیم بدست آمده بسیار پیچیده و سنگین هستند.

وی به پیشگام بودن پژوهشگاه مهندسی ژنتیک درعرصه مطالعات ژنومیکس با استفاده از تکنیک های جدید توالی یابی اشاره کرد و گفت: برگزاری این کارگاه ها به منظور آموزش متخصصین علوم بیولوژیک و ژنتیک کشور امری ضروری به شمار می رود، زیرا بسیاری از مراکز دولتی و خصوصی کشور با انجام این خدمات مبالغ بالایی را دریافت می کنند.

به گفته وی این کارگاه با عنوان نسل های جدید توالی یابی و مطالعات ژنومیکسی و با هدف آموزش متخصصین و دانشجویان علوم بیولوژیک و ژنتیک  کشور در حوزه مطالعات ژنومیکس برگزار می شود.

شریعتی با بیان اینکه این کارگاه در مرداد و شهریورماه سال جاری برگزار می شود، گفت: آموزش مبانی، اصول، کاربرد و آنالیز داده های نسل های جدید توالی یابی می توانند از نتایج برگزاری این کارگاه به شمار آیند.

شریعتی با اشاره به تخصص های موجود در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری عنوان کرد: این پژوهشگاه با دیگر گروهای فعال کشور خدمات آموزشی و توالی یابی را آغاز کرده و نیازمند حمایت سازمان های ذی ربط  است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا