کشف پروتیین عامل تولید ایمنی در بدن

محققان امیدوارند که کشف این پروتیین به آنها در ابداع روش هایی برای تقویت هر چه بیشتر ایمنی بدن در برابر بیماری ها کمک کند.

این پروتیین که Myb نام دارد به سلول های پلاسما اجازه می دهد تا به درون مغز استخوان حرکت کند؛ سلول های پلاسما در مغز استخوان آنتی بادی هایی تولید می کنند که ایمنی طولانی مدتی در برابر عفونت ها ایجاد می کند.
دکتر کیم گود جاکوبسون از موسسه والتر و الیزابت هال در استرالیا در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد: ما متوجه شدیم که اگر یک سلول پلاسما در مرحله ای در جریان یک واکنش ایمنی پروتیین Myb تولید کند در آن صورت آن سلول های پلاسما می توانند به درون مغز استخوان مهاجرت کنند.
وی افزود: اگر بفهمیم که چگونه می توان این سوییچ مولکولی را در سلول های پلاسما تحریک کرد و تولید پروتیین Myb را فعال کنیم، در آن صورت می توانیم سیستم ایمنی بدن را به ایجاد ایمنی طولانی مدت برای یک سری عفونت ها ترغیب کنیم.سلول های پلاسما در جریان یک واکنش ایمنی در ساختارهای موقتی به نام مراکز نمو در بدن ایجاد می شوند.این مراکز با تقویت طراحی سریع آنتی بادی ها به تشخیص بهتر پاتوژن ها کمک می کنند.
سلول های پلاسمایی که کیفیت بالاتری دارند به وسیله پروتیین Myb مشخص می شوند؛ این سلول ها می توانند به درون سلول های مغز استخوان حرکت می کنند و از بدن در برابر عفونت های آتی دفاع کنند.
دیوید تارلینتون استاد موسسه والتر و الیزا هال گفت: اکنون که متوجه شده ایم پروتیین Myb برای ایجاد ایمنی طولانی مدت حیاتی است می توانیم شروع به کالبدشکافی مسیرهایی کنیم که این پروتیین از آنها برای نشانه دار کردن سلول های پلاسما به منظور ذخیره سازی استفاده می کند و ژنهای دخیل در مهاجرت سلول های پلاسما به درون مغز استخوان را بشناسیم.

به گفته محققان، درحالیکه آنها مطمئن نیستند که چرا برخی سلول ها نشانه دار می شوند و برخی نشانه دار نمی شوند اما اگر بتوان روش تحریک تولید پروتیین Myb را دریافت می توان به ایجاد ایمنی طولانی مدت تر برای پاتوژن های بیشتر کمک کرد.  به گزارش ایرنا از خبرگزاری هلث،این مطالعه در مجله Experimental Medicine منتشر شده است.