تصویب دو طرح پژوهشی در راستای ایجاد گروه پژوهشی سالمندان در جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران

مرکز خدمات تخصصی درمان در منزل "دم" وابسته به جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در سال 1378 جهت ارتقاء سطح ارائه خدمات سلامت و پوشش مطلوب خدمات درمانی در کلان شهر تهران زیر نظر معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی تاسیس و اقدام به ارائه شبانه روزی (حتی در ایام تعطیل) کلیه خدمات درمانی و مراقبتی در منزل در یک پکیچ به صورت تیم کامل درمانی در 22 منطقه تهران بزرگ نموده است. این نحوه خدمات که در اکثر کشورهای پیشرفته تحت عنوان "visit & home care" ارائه می‌شود برای گروه‌های مشخصی از بیماران به صورت رایگان و تحت پوشش نظام سلامت و بیمه‌ها قرار دارد.

به گزارش ایسنا، دکتر مراد اسماعیل زالی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه راه‌اندازی گروه پژوهشی سلامت سالمندان به دلیل ظرفیت‌های موجود در مرکز درمان در منزل (دم) جهاد دانشگاهی است، افزود: این مرکز در سال 78 با هدف اولیه آن با ارائه شکل نوینی از خدمات درمانی تاسیس شد که این خدمات در منزل به بیماران ارائه می‌شود.

وی اظهار کرد: با توجه به نحوه ارائه خدمات مرکز، بخش عمده خدمت گیرندگان را افرادی که به دلیل معلولیت، ناتوانی جسمی و سالمندی امکان مراجعه به مراکز درمانی را ندارند، تشکیل می دهند که خدمات بهداشتی و درمانی مورد نیاز خود را در منزل تقاضا می‌کنند.

مدیر مرکز دم جهاد دانشگاهی جرقه اولیه تشکیل گروه پژوهشی سلامت سالمندی را ازدیاد خدمات گیرندگان سالمند از مرکز دانست و گفت: در راستای تشکیل گروه پژوهشی سلامت سالمندان، دو طرح پژوهشی در دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی مصوب شده است که شامل ارتباط با تاثیر تنهایی بر زمین خوردن افراد سالمند، بررسی وضعیت اقتصادی، اجتماعی و پوشش بیمه ای افراد سالمند سرویس گیرنده از مرکز دم است.

زالی یادآور شد: مرکز دم همکاری‌هایی در قالب تفاهم نامه با مرکز رشد استعدادهای درخشان دانشگاه علوم پزشکی تهران و انجمن جامعه شناسی ایران تدارک دیده است تا بتوانند با همکاری دیگر مراکز علمی طرح های تحقیقاتی مشترک ارائه و به مسائل سالمندان بپردازند.

 

ایجاد فضایی برای حضور دانشجویان در گروه پژوهشی سالمندان

مدیر گروه پژوهشی سلامت سالمندان بیان کرد: تخصیص یک فضای فیزیکی برای حضور دانشجویان علاقمند از جمله قدم های مثبت برداشته شده در این گروه است که در حال حاضر دانشجویانی در رشته‌های مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، جامعه شناسی و کارشناس ارشد رشته سلامت سالمندی، سلامت در بلایا و فوریتهای پزشکی در حال همکاری با مرکز است.

وی با تاکید بر اینکه تمهیدات لازم برای مواجه با سالمندی به موازات سرعت پیشروی کشور به سوی سالمندی در حال حرکت نیست، گفت: طبق آمار منتشره از سوی مرکز آمار ایران 6.1 درصد جمعیت کشور در سال 90 یعنی حدود 8 درصد از جمعیت کنونی کشور را سالمندان تشکیل می دهند که این تعداد متقاضی بیش از نیمی از خدمات درمانی از مراکز درمانی و بیمارستان های کشور است.

زالی با اشاره به اینکه طی چند دهه آینده، افراد سالخورده یک چهارم سهم جمعیت کشور را در بر خواهند گرفت، افزود: نیاز به اقدامات آموزشی و پژوهشی به منظور ترویج شیوه زندگی سالم سالمندان و کاهش بار بیماری‌ها و هزینه‌های سرسام آور نظام سلامت ضروری به نظر می رسد.

 

زیرساخت های لازم برای سالمندان در تهران

مهران حاجی محمدیان کارشناس گروه پژوهشی سلامت سالمندان با تاکید بر اینکه حوزه پژوهش سالمندی دارای ابعاد مختلف و ضروری است که شامل خدمات و امکانات بهداشتی، خدماتی، بیمه ای، شهری و مددکاری است، گفت: در گزارش سازمان بهداشت جهانی، ایران چندین بار در کنار کوبا و مغولستان به عنوان کشورهایی معرفی شده است که به سرعت در حال حرکت به سمت سالمندی هستند.

این کارشناس ارشد پژوهش اجتماعی یادآور شد: کشور ما برای افراد سالمند نیاز به زیرساخت های شهری، بهداشتی و خدماتی دارد که فرصت محدودی نیز برای ایجاد آنها دارد. به عنوان مثال در برخی کشورهای توسعه یافته دو برابر شدن سهم جمعیت سالمندان طی 100 سال طول می کشد و این درحالی است که سرعت دو برابر شدن جمعیت سالمندان برای کشورمان عددی نزدیک 30 سال است.

وی تخصص مرکز دم در خدمت رسانی به افراد در منزل و سالمندان را یکی از دلایل ایجاد گروه پژوهشی سلامت سالمندان دانست و گفت: امکانات بیمه ای، بهداشتی، درمانی و مددکاری افراد سالمندان مجموعه ای را برای این گروه به وجود آورد تا به صورت بین رشته ای به آنها پرداخته شود.

این کارشناس گروه پژوهشی سلامت سالمندان در پایان خاطرنشان کرد: اطلاعات و داده های بیماران در مرکز دم نیز در نرم افزاری گردآوری شده است تا بتوانیم با بررسی داده‌های موجود روند نیازهای مراقبتی و بهداشتی را مبتنی بر گزارش های پزشکان، پرستاران و کارشناسان در گروه پژوهشی استفاده کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا