روش جدید ساخت مدارهای الکترونیکی

بسیاری از ابزارها و قطعات الکترونیکی و کامپیوتری با مشکل بسیار بزرگی به نام گرم شدن روبرو هستند ولی دانشمندان در دانشگاه علوم چالمرز موفق به ابداع روشی جدید برای جایگزینی روش فعلی مورد استفاده در ابزارهای الکترونیکی شده اند که به جای لایه های مسی مرسوم از یک نوار ساخته شده بر پایه گرافن استفاده می کند.

این نوار مجهز به قابلیت رسانایی حرارتی بوده و عملا میزان رسانا بودن آن به میزان چهار برابر بالاتر از مس است که این امر برای ابزارهای الکترونیکی به معنای بازتر بودن دست طراحان سخت افزار برای بالابردن ظرفیت عملکرد دستگاه خواهد بود.

یکی دیگر از مزایای این لایه ویژه این است که برخلاف مس می توان گرافن را به راحتی بر روی سیلیکون متصل کرد و با توجه به استفاده فراوان از سیلیکون در کیت های الکترونیکی می توان انتظار داشت که این اختراع مورد استقبال قرار بگیرد.

پروژه این اختراع سال ها پی آغاز شده است و در طول این مدت استفاده از گرافن به عنوان جایگزین ابزارهای مورد استفاده در مدارهای امروز، بارها با مشکلات متعددی روبرو شده بود که در بسیاری از موارد حتی حل نشدنی به نظر می رسیدند ولی سرانجام پروفسور یوهان لیو و دستیاران او در این پروژه تحقیقاتی پس از سال ها تلاش موفق به ساخت لایه ای از گرافن شدند که می تواند ابزارهای الکترونیکی را با کارکردی بهتر از ابزارهای موجود بر پایه آن تولید کرد و در عین حال نیز مشکل حرارت بالای ابزار را نیز حل کرد. شایان ذکر است که مشکل حرارت علاوه بر اینکه موجب کاهش کیفیت عملکرد دستگاه می شده است، عمر مفید مدارهای الکترونیکی را نیز به شدت دکاهش می داده است و به این ترتیب این لایه گرافن می تواند عمر مفید ابزارهای الکترونیکی را نیز افزایش بدهد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا