چرا انسان‌ها در گذشته کوتاه قدتر بودند؟

انسان‌ها در دوران کوتاهی دچار سوءتغذیه بودند. برای مثال در اواسط قرن نوزدهم، میانگین بلندی قد افراد در بیشتر کشورهای اروپایی حدود یک متر و 65 سانتی‌متر بود. در انگلستان میانگین قد افراد یک‌متر و 68 سانتی‌متر و در آمریکا بیشتر از یک متر و 70 سانتی متر بود. در آن زمان در تمام این کشورها مردها بسیار بلند قدتر بودند.

این در حالی است که هلندی ها که به کوتاه قدی مشهور بودند اکنون میانگین قدشان یک متر و 83 سانتی متر است. در حال حاضر، قد مردم کشورهای فقیری همچون ویتنام و کره شمالی، نسبت به دیگر ملیت ها کوتاه تر است. با وجود این زمانی که برخی از این افراد به کشورهای ثروتمند مهاجرت کردند فرزندانشان بلند قدتر شدند.

به نظر علت این تفاوت قد ژنتیکی نیست، زیرا در مدت زمان های طولانی تر، موارد خلاف آن نیز رخ داده است.

یافتن فسیل هایی از آفریقا، آسیا و اروپا و بررسی آنها نشان داده است که حدود 10 تا 100 هزار سال پیش، نیاکان ما نسبت به انسان های عصر مدرن بلند قدتر و عضلانی تر بوده اند اما بعد از این دوره استخوان بندی انسان ها کوچک تر شده است که احتمالا همزمان با آغاز عصر کشاورزی و یکجانشینی بوده است.

برخلاف آنچه انتظارش را داریم، همین اتفاق سبب کاهش سلامتی در انسان ها شد زیرا عصر کشاورزی به معنای زندگی کردن انسان های بیشتر است که همین موجب شده تا منابع غذایی در این دوره نسبت به عصر شکارگری انسان محدودتر شود.

اثر انگشت در طول زندگی ممکن است تغییر کند؟

با بالا رفتن سن، انعطاف پذیری پوست نوک انگشتان کمتر و برجستگی ها و شیارهای آن ضخیم تر می شود. این امر اثر انگشت انسان را تغییر نمی دهد، اما اسکن کردن یا گرفتن پرینت از آن دشوارتر می شود. الگوی حلقه ها و خطوط پیچ خورده اثر انگشت ما سه ماه پیش از این که متولد شویم شکل می گیرد.

ممکن است اثر انگشت خود را با بریدن یا از طریق سایش، اسید یا بیماری های پوستی خاص به طور موقت از دست بدهیم، اما اثر انگشت از بین رفته ظرف مدت یک ماه دوباره به وجود می آید و باز خواهد گشت. با افزایش سن، انعطاف پذیری پوست نوک انگشتان کمتر و برجستگی ها و شیارهای آن ضخیم تر می شود. این امر اثر انگشت انسان را تغییر نمی دهد، اما اسکن کردن یا پرینت گرفتن از آن دشوارتر خواهد شد.

قسمت بالایی یخچال سردتر است یا پایین آن؟

بزرگ ترین منبع گرما و حرارت در یخچال، هوای گرمی است که هر بار درِ یخچال را باز می کنید به داخل آن جریان می یابد.

به این ترتیب هوای سرد سنگین تر در قسمت پایینی یخچال جمع می شود. از این رو در یک یخچال فریزر قفسه های پایینی سردتر خواهد بود اما در فریزری که محفظه یخ ساز آن در بالا قرار دارد قسمت سردتر در بالا قرار خواهد داشت.

در یخچال های بدون برفک گردش هوا و بیشتر از آن توزیع صحیح دما مدنظر است و از این رو تفاوت دمایی معنی داری بین قسمت های مختلف یخچال وجود ندارد.

منبع:جام جم آنلاین

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا